Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Τι σημαίνει για την ελληνική οικονομία ένα "κούρεμα" ομολόγων κατά 60%

Σε είκοσι μέρες σύμφωνα με τα υπονοούμενα Μέρκελ - Σαρκοζί, θα μάθουμε πως "ξυρίζουν το γαμπρό"... Διαβάστε τι σημαίνει λοιπόν κούρεμα 60% για τη τσέπη μας...

Αν και η συνάντηση Μέρκελ- Σαρκοζί δεν ξεκαθάρισε το νεφελώδες τοπίο για το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων, που θα καθορίσουν το μέλλον της Ελλάδας, οι γερμανικές διαρροές κάνουν λόγο για ειλημμένη απόφαση ενός κουρέματος της τάξης του 60%.

Αυτή η απόφαση αν τελικά υλοποιηθεί θα κριθεί από σημαντικές λεπτομέρειες που ακόμα δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε αν το κούρεμα θα αφορά το σύνολο του ελληνικού χρέους που ξεπερνά τα 350 δισ ευρώ , ή τα ομόλογα που έχουν στο χαρτοφυλάκιο τους τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία προσεγγίζουν σε αξία,τα 135 δισ ευρώ.

Σ' ένα "κούρεμα" της τάξης άνω του 50%, θα προκύψουν έντονες πιέσεις στον τραπεζικό κλάδο και στους δανειολήπτες

Σύμφωνα με το "Έθνος" και με δηλώσεις Ελλήνων Τραπεζιτών οι καταθέσεις στις ελληνικές τράπεζες -ανεξάρτητα από το πόσο υψηλό είναι το "κούρεμα"- είναι απολύτως ασφαλείς. Αντίθετα, οι δανειολήπτες θα υποστούν μεγαλύτερες πιέσεις καθώς οι αναδιαρθρώσεις δανείων θα είναι ακόμα δυσκολότερες, ενώ αφετέρου οι τράπεζες θα διεκδικούν με μεγαλύτερη πίεση την πληρωμή των οφειλών τους.

Σύμφωνα με τραπεζικούς κύκλους, ένα μεγαλύτερο "κούρεμα" της τάξης του 50% θα προκαλέσει έντονες πιέσεις στον τραπεζικό κλάδο, καθώς θα τους κοστίσει τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ σε κεφάλαια, ενώ τα προβλήματα ρευστότητας θα ενταθούν ακόμα περισσότερο.

Οι νέες συνθήκες θα επιβάλλουν βοήθεια από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προκειμένου να ενισχυθούν κεφαλαιακά οι τράπεζες.

Ωστόσο, αυτό θα τις οδηγήσει σε πλήρη κρατικοποίηση, που θα σημάνει ταυτόχρονα την απαξίωση των τραπεζικών μετοχών και μεγάλες απώλειες για τους μετόχους.

Οι καταθέσεις των πολιτών είναι απολύτως εγγυημένες και ασφαλείς στις τράπεζες, ακόμα και αν αυτές περάσουν σε κρατικό έλεγχο μέσω του EFSF.

Ωστόσο, ένα "κούρεμα" της τάξης του 50% σημαίνει ότι η χώρα μπαίνει σε καθεστώς ελεγχόμενης χρεοκοπίας. Η διαδικασία αυτή δεν έχει συνέπειες για τους καταθέτες, ωστόσο είναι πιθανόν η κινδυνολογία να οδηγήσει καταθέτες, για ψυχολογικούς λόγους, σε αναλήψεις. Σε ό,τι αφορά τους δανειολήπτες, αυτοί θα εξακολουθήσουν να βρίσκουν "κλειστές" τις βάνες χρηματοδότησης.

Μεγάλες θα είναι οι επιπτώσεις στις ίδιες τις τράπεζες, οι οποίες θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε δραστικές και μεγάλης έκτασης περικοπές στα κόστη τους.

Η περιουσία των Ταμείων (σε περίπτωση που τελικά επιβληθεί "κούρεμα" 50% του ελληνικού χρέους) θα πέσει στο μισό και θα περιοριστεί στα 12 δισ. ευρώ, από 24 δισ. ευρώ που είναι σήμερα.

Σημειώνεται πως τα ασφαλιστικά ταμεία δεν είναι υποχρεωμένα να συμμετάσχουν στο "κούρεμα" του 21% που αποφασίστηκε το καλοκαίρι. Η πλειονότητα των φορέων απάντησε θετικά, ωστόσο σε περίπτωση που τελικά αποφασιστεί ένα μεγαλύτερο "κούρεμα", τα ασφαλιστικά ταμεία θα πρέπει εκ νέου να καθορίσουν τη στάση που θα ακολουθήσουν.

Πάντως ακόμα και αν αποφασίσουν να συμμετάσχουν στο "κούρεμα" τα ασφαλιστικά ταμεία, δεν πρόκειται στη συνέχεια να προχωρήσουν στη ρευστοποίηση ομολόγων (καθώς σε μία τέτοια περίπτωση θα είχαν μεγάλες απώλειες). Ουσιαστικά οι όποιες αποφάσεις ληφθούν δεν θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καταβολή των συντάξεων. Με βάση τον σχεδιασμό οι ασφαλιστικοί φορείς θα προσπαθήσουν να καλύψουν τις μαύρες τρύπες με εναλλακτικούς τρόπους, όπως είναι ο εσωτερικός δανεισμός.

Έξοδος από το ευρώ;

Στην παρούσα φάση σύμφωνα πάντα με τις δεσμεύσεις των ευρωπαϊκών μας εταίρων δεν τίθεται θέμα εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ και την Ε.Ε. Κανείς όμως δεν μπορεί να διασφαλίσει το εγγύς μέλλον, καθώς μ' ένα "κούρεμα" της τάξης του 50 ή 60% που συνιστά πιστωτικό γεγονός (κατά πολλούς ορίζεται ως συντεταγμένη χρεοκοπία), καθιστά πλέον αδύνατο για την Ελλάδα να δανειστεί χρήμα από τις αγορές .

Έτσι πλέον η χώρα μας καθίσταται απόλυτα ελεγχόμενη των δανειστών της σε Ε.Ε και ΔΝΤ . Με δεδομένη την οικονομική στενότητα των Ελλήνων που δεν θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στα ήδη θεσμοθετημένα φορολογικά μέτρα, η εξαγγελία και η υλοποίηση νέων φορολογικών μέτρων, θα θεωρηθεί ουτοπία και τα νούμερα της ελληνικής οικονομίας τουλάχιστον για ένα 18μηνο μετά το κούρεμα θα "βαλτώσουν".

Εκεί θα μελετηθεί εκ νέου, το ελληνικό ζήτημα και δεν αποκλείεται να ακουστούν φωνές εντός της Ε.Ε για επιστροφή στη δραχμή ή ακόμα και εξόδου της χώρας μας από την Ε.Ε.

Άλλωστε αν δεν βοηθήσουν μέσω νέων δανείων ή κεφαλαίων οι Ευρωπαϊκοί Εταίροι, η χώρα μας δεν αποκλείεται να αντιμετωπίσει άμεσα, αν δεν βρει τρόπο να μειώσει δαπάνες ακόμα και το ενδεχόμενο στάσης πληρωμών σε μισθούς και συντάξεις

NEWS 247

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2011

Ηλεκτρονικό τιμολόγιο μεταξύ επιχειρήσεων - κράτους

Από το α΄ τρίμηνο του 2012

Ηλεκτρονικό τιμολόγιο μεταξύ επιχειρήσεων - κράτους

NAFTEMPORIKI.GR Τετάρτη, 3 Αυγούστου 2011 16:18
Τελευταία Ενημέρωση : 03/08/2011 16:30 Σε πάνω από 1 δισ. ευρώ υπολογίζεται το όφελος που θα προκύψει για τις επιχειρήσεις από την προώθηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, ενώ το όφελος για τα έσοδα του Δημοσίου ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ, καθώς σύμφωνα με τους υπολογισμούς σε αυτό το ύψος ανέρχεται η ζημιά από εικονικά και πλαστά τιμολόγια που κυκλοφορούν στην αγορά, τα οποία εκτιμάται ότι θα εκλείψουν με την υιοθέτηση των ηλεκτρονικών τιμολογίων.
Αυτά αναφέρθηκαν σε σημερινή συνέντευξη Τύπου των συναρμόδιων υπουργείων, σχετικά με τα οφέλη που θα προκύψουν για την οικονομία από την πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την καθιέρωση του ηλεκτρονικού τιμολογίου στις συναλλαγές των επιχειρήσεων, κατ' αρχάς με το κράτος και στη συνέχεια και στις μεταξύ τους συναλλαγές.
Στόχος είναι το πρώτο τρίμηνο του 2012 οι οικονομικές συναλλαγές μεταξύ δημοσίου και επιχειρήσεων να γίνονται ηλεκτρονικά.
Όπως ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης «το ηλεκτρονικό τιμολόγιο χρησιμοποιείται και σήμερα αλλά δεν είναι διαδεδομένη η μορφή του και στόχος είναι να διευρυνθεί η χρήση του προκειμένου να απαλλαγούν σταδιακά οι επιχειρήσεις από το μεγάλο διοικητικό και οικονομικό βάρος των συναλλαγών σε χαρτί, μεταφέροντας όλη την οικονομική δραστηριότητα στο διαδίκτυο και σε ασφαλή πληροφοριακά συστήματα, απελευθερώνοντας έτσι σημαντικούς οικονομικούς πόρους προς άλλες πιο παραγωγικές δραστηριότητες».
Ο κ. Χρυσοχοΐδης σημείωσε ότι σύμφωνα με υπολογισμούς κάθε χάρτινο τιμολόγιο που εκδίδει μια επιχείρηση κοστίζει από 7 έως 15 ευρώ, ενώ κάθε ηλεκτρονικό τιμολόγιο κοστίζει από 0,60 έως 4 ευρώ.
«Η διαφορά είναι κολοσσιαία, όπως αντιλαμβάνεστε, καθώς το ηλεκτρονικό τιμολόγιο μπορεί να είναι έως και 10 φορές φθηνότερο από το χάρτινο, αποφέροντας σημαντικές οικονομίες σε μια επιχείρηση. Αν λάβουμε υπόψη, μάλιστα, ότι ο ετήσιος αριθμός τιμολογίων που εκδίδονται στην Ελλάδα υπερβαίνει τα 200 με 250 εκατ., τότε το μέγεθος του οικονομικού οφέλους, που θα μπορούσε να προκύψει για τις επιχειρήσεις συνολικά, με την εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις συναλλαγές τους, μπορεί να ανέλθει τουλάχιστον στο 1 δισ. ευρώ. Χρήματα δηλαδή που θα μπορούν να διοχετευθούν σε παραγωγικές δραστηριότητες και επενδύσεις, αντί να ξοδεύονται για να συντηρούν μια απαρχαιωμένη γραφειοκρατία», τόνισε ο υπουργός.
Ο κ. Χρυσοχοϊδης έκανε γνωστά τα βήματα της πιλοτικής εφαρμογής της δράσης που είναι τα εξής:
1) Έως τον Σεπτέμβριο 2011, η κοινή ομάδα εργασίας των συναρμόδιων υπουργείων και των φορέων της αγοράς θα έχει καταλήξει σε ένα ενιαίο πρότυπο ηλεκτρονικού τιμολογίου, το οποίο και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, το πολύ έως το Νοέμβριο, ώστε στις αρχές του επόμενου έτους να είναι έτοιμες οι επιχειρήσεις για την υιοθέτηση του ηλεκτρονικού τιμολογίου.
2) Την ίδια περίοδο προγραμματίζονται, πάλι σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, δράσεις ενημέρωσης και διάδοσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με πρώτο στόχο ένα πανελλήνιο φόρουμ για τον εντοπισμό και την άρση των εμποδίων στην ηλεκτρονική τιμολόγηση, κυρίως για τις ΜμΕ.
3) Θεσπίζεται σαν πρώτο βήμα έως το τέλος του χρόνου, η υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις συναλλαγές των επιχειρήσεων με το δημόσιο (Business to Government - B2G), ξεκινώντας από το σύστημα ηλεκτρονικών προμηθειών και σχεδιάζοντας την πιλοτική εφαρμογή της από φορείς του δημοσίου.
4) Τέλος, σχεδιάζονται συγκεκριμένες δράσεις κρατικών ενισχύσεων μέσω του προγράμματος ψηφιακής σύγκλισης -ένα επιχειρηματικό κουπόνι, που θα δίνεται προς τις επιχειρήσεις, ώστε η μετάβαση και η προσαρμογή στο νέο σύστημα να γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλά, χωρίς προβλήματα και πρόσθετες επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις που θα εφαρμόσουν το ηλεκτρονικό τιμολόγιο.
Ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και πρόεδρος της Επιτροπής Πληροφορικής και Επικοινωνιών Παντελής Τζωρτζάκης ανέφερε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία για να γίνει διασύνδεση όλων των ηλεκτρονικών μητρώων του δημοσίου και αρχές Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθεί πως όλες οι κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ) θα υπογράφονται ηλεκτρονικά, ενώ σταδιακά αυτή η διαδικασία θα επεκταθεί σε όλη την ιεραρχία του δημοσίου ώστε το δημόσιο μεταξύ του να συναλλάσσεται ηλεκτρονικά.
Ο ειδικός γραμματέας του ΣΔΟΕ Γιάννης Καπελέρης τόνισε ότι θα δημιουργηθούν ''κόφτες'' (ασφαλιστικές δικλείδες) για την ενημερότητα των επιχειρήσεων, καθώς το σύστημα θα γνωρίζει άμεσα αν εκδόθηκαν στοιχεία και αν υπάρχουν εκκρεμότητες με το δημόσιο.
Όπως εξήγησε ο ειδικός γραμματέας Ψηφιακού Σχεδιασμού του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, μέλος της Επιτροπής Πληροφορικής και Επικοινωνιών και πρόεδρος της ΟΔΙΣΕΕ Επιχειρηματικότητας, Αντώνης Μαρκόπουλος, το κόστος για τις επιχειρήσεις δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο διότι ήδη έχουν μια βάση δεδομένων και απαιτείται μια παραμετροποίηση των συστημάτων που ήδη έχουν. Ωστόσο οι επιχειρήσεις που θα πρέπει να προχωρήσουν σε αυτή την παραμετροποίηση είναι πάρα πολλές και ως εκ τούτου δεν έχει καθοριστεί ακόμη το ύψος της βοήθειας που θα λάβουν μέσω του ''επιχειρηματικού κουπονιού''. Επίσης ανέφερε ότι προωθείται και η απο-υλοποίηση φορολογικής σήμανσης για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων.
Ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών και μέλος της Επιτροπής Πληροφορικής και Επικοινωνιών Δ. Σπινέλλης τόνισε ότι οι υπάρχουσες υποδομές δεν έχουν κάνενα πρόβλημα για να δεχθούν τον όγκο των δεδομένων που θα εισρέουν καθημερινά και σημείωσε ότι ήδη έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τη δημιουργία νέου κέντρου πληροφοριακών συστημάτων και θα έχει πληρως εγκατασταθεί μέσα στο προσεχές εξάμηνο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΕΥΚΟΛΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

Δεν υπάρχουν πλέον εύκολες λύσεις

7 Οκτωβρίου 2011 | 10:11 Γράφει ο Γιάννης Μουρατίδης

Γιάννης Στουρνάρας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ

Ο Γιάννης Στουρνάρας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, σε μια συνέντευξη με πολύ άμεσο λόγο και ξεκάθαρες θέσεις, δηλώνει ρεαλιστικά αισιόδοξος για την έξοδο της χώρας από τη δυσμενή κατάσταση που βρίσκεται σήμερα, αλλά και απόλυτος όσον αφορά τις θυσίες που χρειάζεται να γίνουν.

Banker's Review: Μέσα από το ρυθμιστικό πλαίσιο που αυτή τη στιγμή δημιουργείται και στερεί βαθμούς ελευθερίας από τις τράπεζες, θα προκύψει κάτι θετικότερο ή τελικά επειδή δεν συμφωνεί με τους νόμους της ελεύθερης αγοράς μπορεί να οδηγήσει σε μια χειρότερη κατάσταση;

Γιάννης Στουρνάρας:
Νομίζω ότι είναι ένα απαραίτητο σφίξιμο, διότι παραλίγο το σύστημα της ελεύθερης αγοράς να καταρρεύσει το 2008 με τη χρεοκοπία της Lehman Brothers και με ότι προϋπήρξε αυτού του προβλήματος, είναι ένα αναγκαίο κακό και μάλιστα αυτές οι ρυθμίσεις έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και πολύ καιρό.
Η αιχμαλωσία της εποπτείας από εμπορικές τράπεζες και, κυρίως, από επενδυτικές τράπεζες οδήγησαν τις τράπεζες να λειτουργούν με πολύ λίγα ίδια κεφάλαια και υψηλή μόχλευση, η οποία ουδέποτε στο παρελθόν είχε καταγραφεί.

Banker's Review: Αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο αφορά και την ευρωπαϊκή και την ελληνική πραγματικότητα που οι τράπεζες δεν ήταν τόσο επιθετικές. Το γεγονός ότι αυτό το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο θα τις επηρεάσει ανάλογα το βλέπετε εξίσου θετικό;

Γιάννης Στουρνάρας:
Και οι ευρωπαϊκές τράπεζες ήταν εκτεθειμένες πέραν του δέοντος σε τοξικά ομόλογα. Το μεγάλο πρόβλημα των ελληνικών τραπεζών ήταν ότι από την ένταξη στο ευρώ και μετά δεν πρόσεξαν τα συστήματα διαχείρισης κινδύνων με αποτέλεσμα ο ρυθμός πιστωτικής επέκτασης να ξεπεράσει κάθε λογικό όριο.

Η επέκταση σε καταναλωτικά δάνεια, αλλά και η επέκταση σε ξένο νόμισμα σε χώρες των Βαλκανίων ήταν κάποιες από τις άστοχες ενέργειες των ελληνικών τραπεζών. Ο δανεισμός στις χώρες των Βαλκανίων σε άλλο νόμισμα από το ευρώ, όπως το ελβετικό φράγκο ή και το δολάριο, ενείχε υψηλούς κινδύνους. Αρα ναι μεν οι ελληνικές τράπεζες δεν είχαν τα τοξικά ομόλογα που είχαν οι ξένες, αλλά και αυτές με τη σειρά τους είχαν μπει στην παγίδα της υπερβολικής επέκτασης.

Banker's Review: Ποιοι είναι οι άξονες στους οποίους πιστεύετε ότι θα πρέπει να δώσει έμφαση το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα για να πετύχει την εξυγίανσή του;

Γιάννης Στουρνάρας:
Υψηλότερα κεφάλαια και καλύτερη εποπτεία. Για παράδειγμα, το επικαιροποιημένο μνημόνιο αναφέρεται σαφώς στους μηχανισμούς εποπτείας που θα πρέπει να προσθέσει η Τράπεζα της Ελλάδας. Αυτό βέβαια έπρεπε να είχε συμβεί πολλά χρόνια πριν και όχι το αντίθετο που τελικά συνέβη.

Οταν οι εποπτικές αρχές είχαν στη διάθεσή τους πρωτόγονα όπλα, οι εμπορικές και επενδυτικές τράπεζες χρησιμοποιούσαν ήδη όπλα laser. Οπότε η έκβαση της «μάχης» ήταν προδιαγεγραμμένη.

Banker's Review: Θεωρείτε ότι μπορεί να υπάρξει αυτή η ισορροπία εποπτείας σε παγκόσμιο επίπεδο ή τελικά κάποιες χώρες των οποίων οι εποπτικές αρχές θα λειτουργήσουν χαλαρότερα, θα αποκτήσουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;

Γιάννης Στουρνάρας:
Είναι θέμα πολιτικής βούλησης, η οποία δεν υπήρξε μέχρι τώρα. Το ιδανικό για την Ευρώπη είναι να υπάρξει ένας ευρωπαϊκός κοινός μηχανισμός εποπτείας. Ενδεχομένως από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, αν συμφωνήσουν οι κυβερνήσεις. Διότι μέρος του προβλήματος είναι ότι άλλη εποπτεία είχαν οι ιρλανδικές τράπεζες, άλλη οι ελληνικές και άλλη οι γερμανικές. Στην Ευρώπη γενικά χρειαζόμαστε πιο πολλά κοινά πλαίσια, όπως κοινή δημοσιονομική πολιτική, κοινή πολιτική χρέους... Μέχρι τώρα το ευρώ ήταν ένα νόμισμα χωρίς κράτος.

Banker's Review: Τα αποτελέσματα της σφικτής πολιτικής των τραπεζών είναι ήδη αρκετά φανερά στον επιχειρηματικό τομέα και αναμένεται οι δυσκολίες να συνεχιστούν και τα ερχόμενα χρόνια. Πού βλέπετε να καταλήγει αυτή η διαδρομή;

Γιάννης Στουρνάρας:
Η ευστάθεια της χώρας και των τραπεζών είναι πρωταρχικός παράγοντας. Αρα θα έβαζα πρώτα την ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος και της οικονομίας γενικότερα, η οποία θα αποτελέσει τα θεμέλια για την επιχειρηματική ανάπτυξη. Το ερώτημα επομένως είναι από πού θα έρθει η ρευστότητα εφόσον το τραπεζικό σύστημα είναι σε αυτή την κατάσταση.

Καταρχήν δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεχίζει να δανείζει τις ελληνικές τράπεζες και άρα δεν αφήνει τον ιδιωτικό τομέα να πνιγεί. Αν δείτε την πιστωτική επέκταση στην Ελλάδα, δεν διαφέρει και πολύ από άλλες ευρωπαϊκές χώρες παρά το τεράστιο πρόβλημα χρέους που έχουμε. Δεύτερον, ρευστότητα θα έρθει αν προχωρήσει το σχέδιο Μπαρόζο - Γιούνκερ που θα επιτρέψει στο ΕΣΠΑ να εκτελεστεί με εμπροσθοβαρή τρόπο. Οι τράπεζες θα πρέπει να προσέξουν την κεφαλαιακή τους επάρκεια για να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών. Εν ανάγκη θα πρέπει να γίνει χρήση του μηχανισμού χρηματοπιστωτικής σταθερότητας των 10 δις ευρώ.

Τέλος, όσον αφορά τον ιδιωτικό τομέα, αν η κυβέρνηση ελαφρύνει λίγο τον τρόπο που επιμένει να αδειοδοτεί επιχειρήσεις, αρκετοί ξένοι επενδυτές θα δείξουν ενδιαφέρον να φέρουν κεφάλαια στην Ελλάδα. Τομείς, όπως η πράσινη ενέργεια και ο τουρισμός έχουν πολλά περιθώρια για ξένες επενδύσεις. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι η ρευστότητα πλέον με κάθε τρόπο θα έρθει κυρίως από το εξωτερικό.

Banker's Review: Πιστεύετε ότι η εικόνα που παρουσίαζε μέχρι τώρα ο τομέας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είχε χαρακτηριστικά οικονομικής φούσκας;

Γιάννης Στουρνάρας:
Ναι αυτό ισχύει. Το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία στηρίζονταν κατά 90% του ΑΕΠ στην κατανάλωση, ιδιωτική και δημόσια, ήταν στην ουσία μια φούσκα, η οποία αργά ή γρήγορα θα έσκαγε. Σας θυμίζω ότι στο ΙΟΒΕ το 2008 είχαμε βγάλει ένα βιβλίο με τίτλο «Η Ελλάδα σε αναζήτηση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου».

Σε αυτό το βιβλίο είχαμε ακριβώς εντοπίσει το πρόβλημα των κλάδων που στηρίζονται στην υπερβολική κατανάλωση. Το ερώτημα είναι πόσο γρήγορα και ομαλά θα μπορέσει να γίνει η μετάβαση από μια οικονομία που στηρίζονταν αποκλειστικά στην κατανάλωση σε μια οικονομία που θα στηρίζεται σε εξαγωγές και σε επενδύσεις. Δυστυχώς ή ευτυχώς, σε αυτήν τη μετάβαση ο ρόλος της ευρωζώνης είναι καθοριστικός.

Banker's Review: Πόσο πιστεύετε ότι θα κρατήσει αυτό το μεταβατικό στάδιο που θα είναι σκληρό για τις επιχειρήσεις και για τους εργαζόμενους σε αυτές;

Γιάννης Στουρνάρας:
Θεωρώ ότι το λιγότερο θα διαρκέσει γύρω στα πέντε χρόνια, εκ των οποίων τα 2 τα έχουμε διανύσει ήδη. Βέβαια, μετά θα υπάρχει μια σταθεροποίηση της δημοσιονομικής πολιτικής, η οποία δεν θα αφήνει κανένα περιθώριο για χαλάρωση. Επειδή όμως είναι αδύνατο να πέσουμε από το 10% έλλειμμα που έχουμε σήμερα στο 2% χωρίς να επηρεαστεί η ελληνική οικονομία, θα πρέπει η οικονομία να ενισχυθεί από ιδιωτικές ελληνικές και ξένες επενδύσεις. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις.

Πολλοί μέχρι σήμερα έβλεπαν την Κίνα ως πηγή ρευστότητας ανεξάρτητα από τη δημοσιονομική εικόνα της χώρας. Ωστόσο, η Κίνα βρίσκεται σε απόλυτη εναρμόνιση με το ΔΝΤ και την Ευρωζώνη όσον αφορά τη βοήθεια προς την Ελλάδα.

Banker's Review: Αυτά που συμβαίνουν σήμερα στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα δικαιολογούν συγκρατημένη αισιοδοξία ή η πιθανότητα μιας νέας μεγάλης κρίσης είναι ακόμα υψηλή;

Γιάννης Στουρνάρας:
Η ισορροπία του παγκόσμιου συστήματος συνεχίζει να είναι εύθραυστη και για αυτό απαιτείται πολύ καλός συντονισμός. Σήμερα, υπάρχει μια τεράστια ρευστότητα στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα, η οποία βρίσκεται κυρίως στα χέρια της Κίνας. Το ερώτημα είναι πώς αυτή θα βρει διέξοδο και να επενδυθεί κατάλληλα σε επενδύσεις αμέσου αποδόσεως για να μην μπει η οικονομία σε ύφεση.

Στο πλαίσιο των G20, η Κίνα είναι αναπόσπαστο μέλος των κρίσιμων αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν για την παγκόσμια οικονομία. Φυσικά, για να μπορέσει η Κίνα να κάνει επενδύσεις θα πρέπει να αρθούν αρκετά εμπόδια. Για παράδειγμα, η Κίνα σήμερα δεν μπορεί να κάνει αγορές ή επενδύσεις στις ΗΠΑ, όπως για παράδειγμα να αγοράσει κάποιες λιμενικές υποδομές.

Banker's Review: Δύο χρόνια πριν, όταν πήγαμε σε εκλογές, το κυβερνών κόμμα είχε την εικόνα του προβλήματος οπότε είχε δημιουργήσει μια κυβέρνηση τεχνοκρατών που είχαν ήδη σχεδιάσει την εφαρμογή μιας λύσης ή τελικά η κυβέρνηση συνειδητοποίησε το πρόβλημα στην πορεία;

Γιάννης Στουρνάρας:
Από τις μετέπειτα εξελίξεις φάνηκε ότι η κυβέρνηση δεν είχε προετοιμαστεί για να αντιμετωπίσει αυτού του μεγέθους πρόβλημα και για αυτό άλλωστε καθυστέρησε να δώσει λύσεις. Σήμερα, το κυβερνών έχει αντιληφθεί πλήρως το πρόβλημα και πιστεύω ότι βρίσκεται στο σωστό δρόμο και με αρκετά κατάλληλα στελέχη για να πετύχει αποτελέσματα.

ΕΜΠΟΡΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΝΑΞΟΥ

ΕΜΠΟΡΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΝΑΞΟΥ
ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1926
ΧΩΡΑ ΝΑΞΟΥ 84300 ΤΗΛ. & FAX 22850-24120
e-mail:
empornax@otenet.gr
site:www.esnaxos.gr
ΝΑΞΟΣ 07/10/2011
ΑΡ. ΠΡΩΤ. 685
Προς . ΟΑΕΕ
Γραφείο Διοικητού ΟΑΕΕ


Κύριε Διοικητά, το Δ. Σ. του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου σε δύο του
συνεδριάσεις στης 3/10 και 6/10 ασχολήθηκε με το θέμα της φιλοξενίας του
γραφείου Ο.Α.Ε.Ε. στην Νάξο από τον Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου.
Έγινε εκτενή αναφορά και ανάγνωση στην μέχρι σήμερα αλληλογραφία μας .Με το
τελευταίο σας έγγραφο Αριθ. Πρωτ. ΔΙΠΣΑΠ/Φ301 13-09-2011με απόφαση σας δεν
κάνατε δεκτό το αναγκαστικό για εμάς αίτημα μας για την κάλυψη των ενοικίων
από τον Ιούλιο 2011 και μέχρι την οριστική περαίωση του δεύτερου
διαγωνισμού μίσθωσης ακινήτου για την στέγαση του τμήματος ΟΑΕΕ Νάξου.

Κύριε Διοικητά, η οικονομική κατάσταση του Ιστορικού μας Συλλόγου είναι η
χειρότερη των τελευταίων χρόνων και αυτό ,οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην
τήρηση των συμφωνιών του Συλλόγου μας προς τον ΟΑΕΕ.

Ως εκ τούτου, αναγκαζόμαστε , μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2011 να έχουμε
αποχωρήσει από το γραφείο. Για την ομαλή λειτουργία του γραφείου , θέλουμε
να σας συναντήσουμε ΑΜΕΣΑ ,μήπως, μέσα από αυτή την συνάντηση και τον
ειλικρινή διάλογο προκύψει κάτι νέο προς όφελος όλων μας .

ΜΕΤΑ ΤΙΜΗ
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΟΦΙΑ ΚΑΠΗΝΙΑΡΗ
ΜΑΡΙΑ ΜΟΣΧΟΝΑ

Στη Νάξο, 11-13 Ιουνίου 2021 Το 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας

Το 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας με θέμα:   «Η θάλασσα στον κινηματογράφο» σε συνεργασία με την Κινηματογρα...