*Αγοράζουμε από Ελλάδα, στηρίζουμε την εργασία στην Ελλάδα * Οχι στα προϊόντα που δεν θα έχουν ξεκάθαρη την προαιρετική πλέον ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» ή κάτι ανάλογο* *
* Θαλάσσιες Natura για προστασία του Αιγαίου Το 19% του Αιγαίου θα πρέπει να κηρυχθεί «προστατευόμενη ζώνη», προκειμένου να προστατευθεί η μοναδική του βιοποικιλότητα. * *


Τετάρτη, 18 Ιουλίου 2012

Στον πυρήνα της ύφεσης και τα σούπερ μάρκετ

 
 απο - σελφ σερβις
 Σε μακρά περίοδο βαθιάς ύφεσης εισέρχεται πλέον και ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, εμφανίζοντας στο πρώτο διάστημα του 2012 σημάδια κόπωσης στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει τις βαριές συνέπειες της ύφεσης στην κατανάλωση.
Αυτό που πραγματικά συμβαίνει τους τελευταίους μήνες στα δίκτυα των σούπερ μάρκετ και των discount καταστημάτων αποτυπώνεται παραστατικά στα στοιχεία της SymphonyIRI, που αφορούν στην εξέλιξη των πωλήσεων του κλάδου στο πρώτο τρίμηνο του έτους.
Ειδικότερα, φαίνεται ξεκάθαρά ότι η οικονομική κατάσταση έχει επηρεάσει αρνητικά και την κατανάλωση βασικών αγαθών, δεδομένου ότι τα έσοδα των αλυσίδων εμφανίζονται στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2012 μειωμένα κατά 4,2% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.
Πέραν αυτού η πτωτική τάση των εσόδων καταγράφεται εντονότερη έναντι του 2011, οπότε οι απώλειες στα έσοδα των οργανωμένων δικτύων ήταν της τάξης του 2,8%. Σε ό,τι αφορά τις κλασικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ ως σύνολο, από τις σχετικές μετρήσεις φαίνεται ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους έχασαν περισσότερες πωλήσεις έναντι της συνολικής αγοράς που περιλαμβάνει το discount. Η πτώση είναι της τάξης του 5,1%, ενώ το 2011 είχε κλείσει για τα
σούπερ μάρκετ με οριακές απώλειες που δεν ξεπέρασαν το 0,3%. Υπό αυτή την έννοια ο κλάδος τώρα αρχίζει να αντιλαμβάνεται το τι πραγματικά σημαίνει κρίση στην οικονομία.
Σε αδιάκοπη πτώση
Αν, μάλιστα, υπολογιστούν αθροιστικά οι απώλειες της φετινής και της περσινής εναρκτήριας τριμηνίας των δύο ετών, διαπιστώνεται πώς η πραγματική μείωση των εσόδων δημιουργεί πληγή στις επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικά ο Ιανουάριος του 2011 έκλεισε με μείωση εσόδων 4,1% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2010, ενώ φέτος η πτώση αυτό τον μήνα κλιμακώθηκε κατά 5,2%.
Αντίστοιχα
τον περσινό Φεβρουάριο η πτώση ήταν 1,3%, ενώ φέτος οι πωλήσεις αυτού του μήνα παρέμειναν στα επίπεδα του 2011, αλλά ακολούθησε ένας Μάρτιος πολύ φτωχός: πέρυσι οι απώλειες του τζίρου ήταν της τάξης του 3,9% και φέτος 9,4%, σε σχέση με τις περσινές!
Συμπερασματικά, τα σούπερ μάρκετ δεν κατάφεραν φέτος να συγκρατήσουν τις πωλήσεις τους παρά το γεγονός ότι η περυσινή βάση σύγκρισης διαμορφώθηκε σε χαμηλά επίπεδα.
Αν, μάλιστα, ληφθεί υπόψη ότι κατά το περυσινό δεύτερο τρίμηνο του έτους ο τζίρος των αλυσίδων κινήθηκε ανοδικά (3,5% τον Απρίλιο, 3,9% το Μάιο και 3,2% το Ιούνιο), οι μετρήσεις της αντίστοιχης φετινής περιόδου θεωρείται βέβαιο ότι θα είναι περισσότερο από αποκαρδιωτικές. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το σχόλιο των ερευνητών της SymphonyIRI ότι οι τελευταίοι μήνες είναι για τον κλάδο από τους χειρότερους στην τελευταία οδυνηρή τριετία.

Κερδισμένοι-χαμένοι
Αναλύοντας τα στοιχεία της SymphonyIRI ως προς τις επιπτώσεις της ύφεσης στα δίκτυα πωλήσεων ανά τύπο καταστήματος, διαπιστώνεται ότι:

- Η κατηγορία των υπέρ μάρκετ ήταν αυτή που επλήγη περισσότερο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012. Οι απώλειες εσόδων ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, αφού έφθασαν στο 13,2% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.

- Εξαιρετικά υψηλές ήταν, όμως, οι επιπτώσεις της κρίσης και για τις κλασικές σάλες των σούπερ μάρκετ, έκτασης δηλαδή 1.000-2.500τμ, στις οποίες οι απώλειες έφτασαν το 12,6%, πράγμα που σημαίνει ότι η ύφεση χτυπά πλέον την καρδιά των σούπερ μάρκετ.

- «Κερδισμένοι» της περιόδου είναι τα μικρά σημεία πώλησης (μικρότερα των 400τμ) που εμφάνισαν μια άνοδο τζίρου της τάξης του 1% στο πρώτο τρίμηνο του 2012.

- Πάντως, τα καταστήματα έκτασης 400-1.000τμ αντέχουν περισσότερο από κάθε άλλη κατηγορία την πίεση της ύφεσης, καθότι στο εξεταζόμενο διάστημα αύξησαν τα έσοδά τους κατά 3,9% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2011.

Περικοπές σε όλα
Πού περικόπτουν δαπάνες οι καταναλωτές και σε ποιες προϊοντικές κατηγορίες πέφτουν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ; Η απάντηση είναι «σχεδόν παντού», καθώς στα τυποποιημένα τρόφιμα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο πρώτο τρίμηνο του 2012 κινήθηκαν ανοδικά κατά 2% –σημειώνουμε εδώ ότι παραδόξως τα delicatessen αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 9,3% (λόγω ανατιμήσεων, μήπως;) και τα snacks επίσης κατά 3,2%. Στις υπόλοιπες κατηγορίες η διακύμανση της ζήτησης δημιουργεί κατήφεια.

Ειδικότερα, στο πρώτο τρίμηνο φέτος πτωτικά εξελίχθηκε η κίνηση των γαλακτοκομικών κατά 1,7%, του φρέσκου κρέατος και των πουλερικών κατά 10,7% και των ειδών ομορφιάς και υγείας κατά 11,9%. Μεγαλύτερο πλήγμα δέχτηκε η κατηγορία των οπωροκηπευτικών, με πτώση τζίρου 15%, γεγονός που συνδέεται με τις επιπτώσεις των καιρικών συνθηκών στην παραγωγή και με το κίνημα της παράκαμψης των μεσαζόντων.

Τα μη αλκοολούχα ποτά έχασαν στο πρώτο τρίμηνο του έτους το 6,4% των πωλήσεων που είχαν την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, τα απορρυπαντικά το 9,6%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα το 8,2%, αλλά και οι πάνες για μικρούς και μεγάλους το 4,9%. Αντίστοιχα, απώλειες πωλήσεων 1,6% καταγράφηκαν στο ψωμί, 4% στα χαρτικά, 10,7% στα καθαριστικά, 7,3% στα φρέσκα ψάρια, 6,1% 6,1% στα προϊόντα συσκευασίας και 0,5% στις τροφές για κατοικίδια. Η κατηγορία με τη μεγαλύτερη πτώση τζίρου στο α΄ τρίμηνο φέτος, της τάξης του 18,1%, ήταν τα «διάφορα οικιακά προϊόντα»...

Ερευνα NielsenΣύμφωνα με ευρεία έρευνα της Nielsen, που διενεργήθηκε στο διάστημα 10-27 Φεβρουαρίου σε 56 χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα:

- Ένας στους τρεις Έλληνες δεν διαθέτει ρευστό. Η πλειονότητα όσων διατηρούν μια σχετική ρευστότητα την αφιερώνουν σε χρέη, δάνεια, πιστωτικές κάρτες. Ο αριθμός όσων δεν διαθέτουν ρευστότητα αυξάνεται προοδευτικά τα τελευταία τρία χρόνια. Ειδικότερα, το πρώτο τρίμηνο του 2010 ήταν το 16% του δείγματος, το πρώτο τρίμηνο του 2011 ήταν το 28% και το 2012 το 32%.

- Κατά το 93% οι Έλληνες άλλαξαν καταναλωτές συνήθειες, προσέχοντας πού και πώς διαθέτουν τα χρήματά τους. Κατά το 75% περιέκοψαν τις δαπάνες για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού. Σε ό,τι αφορά τα είδη καθημερινής ανάγκης κατά το 73% προτίθεται να στραφούν σε οικονομικότερες αγορές εις βάρος των brands που συνήθως καταναλώνουν.

 - Κατά το 90% οι Έλληνες θεωρούν την περίοδο αυτή ακατάλληλη για αγορές προϊόντων που θέλουν ή τα έχουν πραγματικά ανάγκη.

- Κατά το 85% δεν βλέπουν έξοδο από την κρίση το επόμενο 12μηνο, ενώ κατά το 93% κάνουν οικονομίες για να μπορούν να καλύπτουν τις καθημερινές ανάγκες των νοικοκυριών τους.

- Σε ποσοστό άνω του 40% θα συνεχίσουν και μετά την κρίση να επιλέγουν φθηνότερα προϊόντα ακόμη και για την κάλυψη των καθημερινών τους αναγκών και να κάνουν οικονομία στα take away γεύματα.
σελφ σερβις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...