Τι συμβαίνει με τους Αμερικάνους και το ελληνικό γιαούρτι; H Joanne Chen σχολιάζει στο Time τον νέο, διατροφικό, έρωτα των Αμερικάνων.
"Η ερωτική σχέση της Αμερικής με το ελληνικό γιαούρτι έχει φτάσει στο αποκορύφωμα. Συνολικά, ξοδεύουμε 1.600.000.000 δολάρια για αυτό το κάποτε μυστηριώδες γαλακτοκομικό προϊόν, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε το Packaged Facts  τον περασμένο μήνα – ένα επιβλητικό 50% περισσότερο από πέρυσι. Το 35% του συνόλου των γιαουρτιών που αγοράζουμε σήμερα είναι ελληνικά, ενώ το 2007 ήταν μόλις 1%.
Δεδομένου ότι αυτό το πάθος φαίνεται να έχει θολώσει τον εγκέφαλο των καταναλωτών, οι έμποροι βάζουν το «ελληνικό γιαούρτι» στα πάντα σχεδόν – από τα ζαχαρούχα δημητριακά και τα ντιπς από λαχανικά, ως τα σνακ και το βούτυρο. Αλλά, όπως έχει αποδείξει η ιστορία, τα φωτοστέφανα υγείας ακολουθούνται αναπόφευκτα από αντιδράσεις.
 

Το είδαμε με το νέκταρ αγαύης. Το είδαμε με τα μούρα ακάι. Και τα δύο ήταν γευστικά προϊόντα με πλεονεκτήματα για την υγεία, αλλά με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να τα διαλαλούν ως οιονεί θαυματουργά τρόφιμα και τις εταιρείες να τα βάζουν σε οτιδήποτε τρώγεται, ούτε αυτά τα τρόφιμα δεν θα μπορούσαν ενδεχομένως να επιζήσουν από την υπερβολική διαφήμιση.
Δεν θα ήθελα να συμβεί κάτι τέτοιο  στο ελληνικό γιαούρτι. Οι αληθινοί δογματικοί, όπως ο Μάικλ Ψιλάκης, πρώτης γενιάς Αμερικανός σεφ με πέντε εμπνευσμένα από την ελληνική κουζίνα εστιατόρια στη Νέα Υόρκη, επισημαίνει ότι το γιαούρτι που είχε την τιμητική του στα χωριά της αγροτικής Ελλάδας,  είναι στην πραγματικότητα πλήρες σε λιπαρά και προέρχεται από κατσικίσιο γάλα. Αλλά ακόμα κι έτσι, το αμερικανοποιημένο ελληνικό γιαούρτι, από αγελαδινό και συνήθως χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά ή άπαχο γάλα, έχει θαυμάσια διαπιστευτήρια ως είδος στο σούπερ μάρκετ. Στις ΗΠΑ, θεωρούν ότι το ελληνικό γιαούρτι υποβάλλεται σε ζωντανές και ενεργές βακτηριακές καλλιέργειες – ως εκ τούτου, έχει πεπτικά οφέλη για την υγεία. Επίσης, θεωρούν ότι έχει στραγγιστεί στο βαθμό που το περισσότερο νερό και ο ορός γάλακτος έχουν εξαλειφθεί – άρα έχει πιο πλούσια υφή και πιο ξινή  γεύση. (Λέω «θεωρούν» επειδή η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων δεν παρέχει τυποποιημένο ορισμό για το «ελληνικό» γιαούρτι. Το Ανώτατο Δικαστήριο της Αγγλίας και της Ουαλίας, αντίθετα, μόλις τον περασμένο μήνα αποφάσισε ότι το ελληνικό γιαούρτι πρέπει να προέρχεται από την Ελλάδα).

Χρειάζεται δύο ή και τέσσερις φορές περισσότερο γάλα για να γίνει ελληνικό γιαούρτι σε σύγκριση με το κανονικό γιαούρτι. Και επειδή περιλαμβάνει περίπου διπλάσια ποσότητα πρωτεΐνης, είναι πολύ πιο ικανοποιητικό. Παρόλα αυτά, δεν θα μας λυτρώσει από κακές επιλογές, ειδικά αν δεν είναι πραγματικό. Στην περίπτωση του Good & Delish Probiotic Greek Yogurt Covered Pretzel Bites (κάτι σαν γιαούρτι σε μπουκιές), η ζάχαρη και το φοινικοσπορέλαιο είναι υψηλότερα στον κατάλογο των συστατικών από ό,τι το ελληνικό γιαούρτι σε σκόνη. Στο Nice! Blueberry Greek Yogurt Cake, (κατασκευασμένο σε μεγάλο βαθμό από λευκό αλεύρι σίτου, παρεμπιπτόντως), το «ελληνικό γιαούρτι» στα συστατικά περιγράφεται ως κάτι που φτιάχνεται από «άπαχο γάλα και χωρίς λιπαρά στερεά γάλακτος». Και όπως επισημαίνει η Kantha Shelke, εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Τεχνολόγων Τροφίμων, «ό,τι αναγράφεται στην ετικέτα εκτός από το ‘γάλα’ και τις ‘ζωντανές και ενεργές καλλιέργειες’ αποτελεί απλώς εμπλουτισμό του προϊόντος ώστε να μοιάζει με το πρωτότυπο».

Οι ζωντανές και ενεργές καλλιέργειες έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής εκτός ψυγείου. Συνήθως δεν μπορούν να επιβιώσουν από τα υψηλά επίπεδα σακχάρου και τις χαμηλές θερμοκρασίες που είναι αναγκαίες για να δημιουργηθεί η πλειοψηφία των γεύσεων παγωμένου γιαουρτιού. Λέξεις όπως παστεριωμένο ή θερμικά επεξεργασμένο, μετά την καλλιέργεια, πληροφορούν τους καταναλωτές για την  έλλειψη οφελών στο πεπτικό. Αν οι διαδικασίες σύνθεσης συμβούν πριν προστεθούν οι καλλιέργειες, μπορούν πράγματι  να έχουν μια ευκαιρία να επιβιώσουν: αυτό συμβαίνει επειδή κάποια προβιοτικά μπορεί να είναι βιώσιμα σε θερμοκρασία δωματίου. Ορισμένα χρειάζονται ειδική επεξεργασία για να αντέχουν στο ψήσιμο – αλλά αυτό δεν μπορεί να υποτεθεί, εκτός εάν ο παραγωγός το δηλώνει ρητά. Όμως, σε πολλές περιπτώσεις, όπως υποστηρίζει η Kristen Deshaies, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ του Stonyfield Organic Greek, «τα προϊόντα που διατηρούνται εκτός ψυγείου εκμεταλλεύονται μία τάση, χωρίς να προσφέρουν τα οφέλη που αναζητούν οι άνθρωποι για την υγεία τους».

Παρόλα αυτά, τα ελληνικά ψευτο-προϊόντα γιαουρτιού συχνά προσφέρουν ελάχιστη επιπλέον πρωτεΐνη, αλλά με υψηλό κόστος. Όταν έστειλα τις ετικέτες από ένα κουτί δημητριακά, μπουκίτσες γιαουρτιού και κέικ γιαουρτιού στη Νέα Υόρκη, η διαιτολόγος Lauren Slayton εξέφρασε τη λύπη της για τα υψηλά επίπεδα σακχάρου, το υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη σιρόπι καλαμποκιού και τα συντηρητικά και επεσήμανε ότι μερικές φορές η εκδοχή ενός προϊόντος ελληνικού γιαουρτιού είναι στην πραγματικότητα χειρότερη από ό,τι άλλες παρόμοιες επιλογές.

Είμαι υπέρ του ελληνικού γιαουρτιού όταν ενισχύει πραγματικά την υγεία ή τη γεύση ενός προϊόντος. (Για παράδειγμα, η ιδιαιτερότητα του ελληνικού παγωμένου γιαουρτιού μπανάνα- φυστικοβούτυρο των Ben & Jerry είναι – για να παραθέσω ό,τι λέει το κουτί – «πραγματικά καλή ελληνική γεύση».) Αλλά κατά τα άλλα, όπως συμβαίνει και με κάθε θυελλώδη έρωτα, καλύτερα να σκεφτούμε λίγο εάν πραγματικά αγαπάμε το ελληνικό γιαούρτι ή απλά την ιδέα του".
Πηγή: antinews.gr



 

 

 

 

 

Το ελληνικό γιαούρτι κατακτά τη Μεγάλη Βρετανία


απο www.tanea.gr 
Σκούφου Δήμητρα 
  Το ενδεχόμενο να κυκλοφορήσουν την Βρετανική αγορά ελληνικού τύπου γιαούρτι παραγόμενο από ελληνικές επιχειρήσεις ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας εξετάζουν βρετανικές αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Η σημαντική αύξηση της κατανάλωσης στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας , που το 2012 για το ελληνικού τύπου γιαούρτι ανήλθε σε 11,33%- όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων - και 13,14% σε αξία, «δίνει» ιδέες στις αλυσίδες σούπερ μαρκετ, με δεδομένη και την παράλληλη αύξηση των προϊόντων γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας, όλων των τύπων, η οποία τη χρονιά που πέρασε διαμορφώθηκε στο 105% σε αξία και 29,2% σε όγκο .
Έτσι οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου εξετάζουν πλέον σοβαρά το ενδεχόμενο να συνεργαστούν με ελληνικές επιχειρήσεις που θα παράγουν για λογαριασμό τους προϊόντα με τον χαρακτηρισμό «Greek Yoghurt». Ενώ εάν οι συνεργασίες ευοδωθούν αυτό θα σημαίνει σημαντική αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στην συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
Την ίδια ώρα η ελληνική εταιρεία ΦΑΓΕ η οποία δραστηριοποιείται στην συγκεκριμένη αγορά κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων της για το προϊόν ΤΟΤΑL την χρονιά που πέρασε κατά 19% σε αξία ( σε πωλήσεις 30,5 εκατ. λίρες) αποδεικνύοντας το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού της Μ. Βρετανίας για το ελληνικό γιαούρτι .
Σημειώνεται ότι το ελληνικό γιαούρτι δεν είναι κατοχυρωμένο προϊόν Π.Ο.Π. (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) ή Π.Γ.Ε. (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη). Ωστόσο στη βρετανική αγορά η διάκριση στην ονομασία μεταξύ του ελληνικού γιαουρτιού (Greek yoghurt)και του ελληνικού τύπου (Greek style yoghurt) καθιερώθηκε, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, μετά από δικαστικούς αγώνες των ελληνικών εταιρειών και βασίστηκε στη νομοθεσία (εθνική και ευρωπαϊκή) περί προστασίας του καταναλωτή.
Η διάκριση αυτή επιβεβαιώθηκε πρόσφατα, στην υπόθεση χρήσης της ονομασίας ελληνικό γιαούρτι (Greek authentic yoghurt) σε προϊόν αμερικανικής εταιρείας και συγκεκριμένα της CHOBANI, παραγόμενο στις ΗΠΑ, με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Μεγαλης Βρετανίας, στην οποία αναφέρεται ότι τον όρο «ελληνικό γιαούρτι» δεν μπορεί να φέρει προϊόν που δεν παράγεται στην Ελλάδα.
Με την ίδια αιτιολογική βάση εκδόθηκαν προσωρινά μέτρα, μετά από προσφυγή της εταιρείας ΦΑΓΕ, για απόσυρση του χαρακτηρισμού «Greek yoghurt» από προϊόν της εταιρείας DANONE, παρασκευαζόμενου στην Πολωνία.
Συμφωνα με την τελευταία έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, η οποία αναφέρεται σε στοιχεία της Kantar Wordpanel ( δημοσίευση DiaryCo- The Grocer), προκύπτει ότι η κατηγορία ελληνικού τύπου γιαούρτι κατέγραψε την χρονιά που πέρασε αύξηση 29,6% σε όγκο και 43,1% σε αξία πωλήσεων.
Σήμερα οι εισαγωγές προϊόντων γιαούρτης από την Ελλάδα καλύπτουν ένα μερίδιο της τάξης του 10,55% ποσοστό το οποίο μπορεί να αυξηθεί δεδομένης για αύξησης της ζήτησης. Μάλιστα την χρόνια που πέρασε οι ελληνικές εξαγωγές γιαουρτιού προς την Μ. Βρετανία κατέγραψαν αύξηση κατά 10,8% σε ποσότητα και 16,4% σε αξία έναντι του 2011.
Η αυξανόμενη ζήτηση σε προϊόντα γιαούρτης ελληνικού τύπου είναι άλλωστε η αιτία για την οποία οι εταιρείες ανακοινωθεί καινούργιες τοποθετήσεις προϊόντων στην αγορά εντός του έτους.
Η ΦΑΓΕ έχει τοποθετήσει από την αρχή του 2013 τέσσερα προϊόντα της σειράς Fruyo, τρεις γεύσεις φρούτων και βανίλια ενώ η Yoplait έχει περιλάβει στα νέα της προϊόντα τα Perle de Lait Greek-style yogurt και Liberte Strained Greek-style 0% fat yogurt. Η βρετανική εταιρεία Tims Diairy, πρόκειται να κυκλοφορήσει το Μάιο ένα νέο προϊόν με την ονομασία Greek Style yoghurt with Vanilla και σε συνεργασία με γνωστό, στο Λονδίνο, Έλληνα chef, έχει ήδη κυκλοφορήσει τρεις νέες γεύσεις (δυο με φρούτα και μία με μέλι).
Τα γιαούρτια ελληνικού τύπου απέφεραν σημαντικά κέρδη και στην εταιρεία Mullerlight της οποίας το προϊόν Mullerlight Greek Style Yoghurt, από τις αρχές του Μαρτίου 2012, έχει καταγράψει στο Ηνωμένο Βασίλειο πωλήσεις 61 εκατ. συσκευασιών, αξίας 23 εκατ. λιρών.