Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015

Νέα εποχή στις χρηματικές συναλλαγές: Digital Payments, POS και νέες επενδύσεις - Η μετάβαση στην Ενιαία Ψηφιακή Αγορά και η νέα εποχή του digital payments


 Η επέκταση των ψηφιακών πληρωμών ως εργαλείο για την πάταξη της φοροδιαφυγής, παράλληλα με την επιβολή των capital controls αλλάζει ριζικά το τοπίο των χρηματικών συναλλαγών τόσο σε B2C όσο και σε B2C επίπεδο. Ο προσανατολισμός της ελληνικής κυβέρνησης στην υποχρεωτική εγκατάσταση συσκευών χρέωσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών σε όλες τις επιχειρών και καταναλωτών. Οι αλλαγές σε ό,τι αφορά τα των αποδείξεων θα είναι σαρωτικές, ενώ παράλληλα έρχονται μπόνους για χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, όπως έχει ήδη προαναγγείλει το υπουργείο Οικονομικών, ήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που συναλλάσσονται με τους καταναλωτές, καθώς και η υποχρεωτική πληρωμή με ηλεκτρονικά μέσα για συναλλαγές πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο, δημιουργούν νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά -κυρίως στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων ή ελεύθερων επαγγελματι αφού αναμένεται να υπάρχουν φοροελαφρύνσεις μόνο για πληρωμές με πλαστικό χρήμα.
Παράλληλα, η μείωση της προμήθειας των τραπεζών από 9 Δεκεμβρίου, θα αυξήσει το κίνητρο για τους επαγγελματίες, επεκτείνοντας περισσότερο τη χρήση του πλαστικού χρήματος- η οποία έχει «εκτοξευθεί» από την ημέρα επιβολής των capital controls. Συγκεκριμένα, από τις 9 Δεκεμβρίου, οι χρεώσεις που θα δέχονται οι επιχειρήσεις για τη
χρήση πλαστικού χρήματος θα είναι χαμηλότερες κατά περίπου 30%, καθώς τίθενται σε εφαρμογή -σε πανευρωπαϊκό επίπεδο- ανώτατα όρια στις διατραπεζικές προμήθειες επί των συναλλαγών που διενεργούνται με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες- προμήθεια κατ’ ανώτατο 0,2% για χρεωστική κάρτα και με πιστωτική κάρτα κατ’ ανώτατο με 0,3%. Τα παραπάνω όρια θα ισχύσουν για τετραμερή συστήματα καρτών πληρωμής, όπως η Visa και η MasterCard, που κατέχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς.
«Φιλί ζωής» για το λιανεμπόριο…Ο εμπορικός κόσμος υποστηρίζει έντονα τις ηλεκτρονικές πληρωμές, καθώς αναμένεται να δώσουν σημαντική ανάσα στις πωλήσεις. Η ΕΣΕΕ μάλιστα, έχει προτείνει την εκστρατεία «POS παντού, Κάρτες απ’ όλους», που θα επικοινωνήσει στο ευρύ κοινό τη χρήση καρτών από επιχειρηματίες και καταναλωτές. Σύμφωνα με στοιχεία του Πρόεδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Βασίλη Κορκίδη, τα τερματικά αποδοχής καρτών που υπήρχαν σε λειτουργία στο τέλος του 2014 ήταν 157.000, σήμερα είναι 170.000 και μέχρι το τέλος του 2015 θα ξεπεράσουν τις 200.000, ενώ οι ανάγκες της αγοράς επιβάλλουν επιπλέον 400.000 POS.

Αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι έως το τέλος του έτους, ο αριθμός των κατόχων χρεωστικών καρτών θα ξεπεράσει τα 11,5 εκατ. και των πιστωτικών θα αυξηθεί σε 3 εκατ. Επίσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις της
Eurobank, ο συνολικός τζίρος με τη χρήση καρτών από τα 5,5 δισ. ευρώ το 2013 και τα 6,2 δισ., ευρώ το 2014 θα φτάσει τα 7,3 δισ. ευρώ το 2015, επιστρέφοντας στα προ κρίσης επίπεδα του 2008-2009. Αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας, στο i-bank Internet Banking της εγγράφτηκαν τους τελευταίους μήνες 130.000 νέοι χρήστες (Φυσικά Πρόσωπα) και 4.000 Νομικά Πρόσωπα σημειώνοντας, το ίδιο διάστημα, αύξηση πάνω από 70% στις εγχρήματες συναλλαγές. Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία της Visa Europe, τις 2 πρώτες εβδομάδες μετά την εισαγωγή των capital controls παρατηρήθηκε αύξηση 135% στον αριθμό συναλλαγών σε σύγκριση με το δεκαπενθήμερο πριν από τα capital controls.

Ο τζίρος σε POS των χρεωστικών καρτών υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με πέρυσι, με την αυξημένη χρήση να παρατηρείται στους υφιστάμενους, αλλά και στους νέους πελάτες καρτών. Χαρακτηριστικό είναι ότι μέσα σε δύο μήνες, η Εθνική Τράπεζα εξέδωσε πάνω από 500.000 χρεωστικές κάρτες, σε πελάτες που μέχρι πρότινος λειτουργούσαν μόνο με μετρητά.

…και για το e-commerce Η σπουδαιότητα των ψηφιακών συναλλαγών (πληρωμές, τιμολόγηση, τραπεζική) για τη στρατηγική αύξησης της ανταγωνιστικότητας της εθνικής οικονομίας, αύξησης των δημοσίων εσόδων και πάταξης της φοροδιαφυγής, αποκαλύπτεται και μέσω ερευνών του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Όσον αφορά στις ψηφιακές πληρωμές, πρόσφατη έρευνα του ELTRUN δείχνει ότι το 47% των Ελλήνων online αγοραστών χρησιμοποίησαν την ηλεκτρονική τραπεζική και το ηλεκτρονικό εμπόριο για να ξεπεράσουν τα capital controls. Η χρήση των μεθόδων και εργαλείων ψηφιακών πληρωμών μέσω κυρίως των χρεωστικών καρτών, των συσκευών αποδοχής καρτών πληρωμής (POS) και της ηλεκτρονικής τραπεζικής, πέρα από την ευκολία και τα οφέλη για τον τελικό καταναλωτή (για παράδειγμα, μέσω των υπαρχόντων προγραμμάτων επιβράβευσης μια οικογένεια μπορεί να εξοικονομήσει μέχρι και 300 ευρώ ετησίως), είναι και εργαλεία της δημόσιας διοίκησης για την ουσιαστική πάταξη της παραοικονομίας και φοροδιαφυγής. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές πληρωμών κερδίζουν έδαφος παγκοσμίως και σε κάποιες χώρες της Ευρώπης μάλιστα, όπως η Μεγάλη Βρετανία, η Φινλανδία, η Ολλανδία κ.λπ. έχουν ξεπεράσει τις αντίστοιχες συναλλαγές με τα μετρητά.

Στην Ελλάδα, οι πληρωμές με κάρτες αντιπροσώπευαν μόνο το 6% των πληρωμών, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι στο 24%, ενώ τα ποσοστά χρήσης της ηλεκτρονικής τραπεζικής είναι από τα χαμηλότερα σε όλες τις χώρες της Ευρωζώνης. Η ίδια έρευνα του ΟΠΑ καταγράφει, όμως, σημαντική αύξηση κατά 30% της χρήσης της ηλεκτρονικής τραπεζικής από Έλληνες online αγοραστές μόνο σε τρεις εβδομάδες από την επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών, ενώ στοιχεία της τραπεζικής αγοράς δείχνουν δεκαπλασιασμό της έκδοσης χρεωστικών καρτών την ίδια περίοδο. Αντίστοιχα, όσον αφορά στο web banking, τα capital controls αύξησαν σημαντικά τους εγγεγραμμένους χρήστες e-banking και κυρίως τον αριθμό ενεργών χρηστών (κατά περίπου 30%).


 Σύμφωνα με το ELTRUN, το όφελος για τους καταναλωτές από τη χρήση web και e-banking μπορεί να ανέλθει σε 450 ευρώ ετησίως (ανάλογα με το πλήθος συναλλαγών που εκτελούνται), ενώ το όφελος ανά συναλλαγή μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τα 13 ευρώ. Το ποσοστό των ενεργών χρηστών e-banking στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 17% του πληθυσμού, ενώ είναι εγγεγραμμένοι περισσότεροι από 2,5 εκατ. χρήστες. Συνεπώς, φθάνοντας τον μέσο όρο της ΕΕ (περίπου 50%), το όφελος για την εθνική οικονομία μπορεί να ανέλθει στο 1,5 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρει το ELTRUN, εκτός από τα κίνητρα που έχει ανακοινώσει το Υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τη χρήση καρτών, πρέπει να προβλεφθούν και κίνητρα για τη χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής, καθώς επίσης και κίνητρα από τις τράπεζες, αφού το ηλεκτρονικό περιβάλλον δίνει τη δυνατότητα προσφοράς σημαντικών υπηρεσιών που διαφοροποιούν το ηλεκτρονικό από το φυσικό κανάλι: απλές υπηρεσίες διαχείρισης «οικογενειακών» εξόδων, όπως ανάλυση της κατανομής δαπανών σε κατηγορίες κόστους βάσει των συναλλαγών που εκτελεί ο καταναλωτής μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής ή χρεωστικών/πιστωτικών καρτών, θα προσέφεραν ένα επιπλέον εργαλείο εξυπηρέτησης των καταναλωτών.

Υπηρεσιες τριτων Σημαντικές εταιρείες στον χώρο, που συνεργάζονται είτε με τράπεζες, είτε απευθείας με επιχειρήσεις, προσφέροντας λύσεις για ψηφιακές πληρωμές είναι η First Data Hellas και η Cardlink. Ο Γιώργος Βελιζιώτης, Commercial Director της First Data Hellas και ο Αντίγονος Παπαδόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής της Cardlink δίνουν τη δική τους διάσταση στο θέμα της εξέλιξης των ψηφιακών πληρωμών, με έμφαση στην εκπαίδευση επιχειρήσεων και καταναλωτών, καθώς επίσης στην παροχή ασφάλειας, ευκολίας και ταχύτητας.

Γιώργος Βελιζιώτης, Commercial Director, First Data Hellas: Έμφαση στο τρίπτυχο ασφάλεια, ευκολία, ταχύτηταΟ προσανατολισμός της ελληνικής κυβέρνησης στην υποχρεωτική εγκατάσταση συσκευών χρέωσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών σε όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που συναλλάσσονται με τους καταναλωτές, καθώς και η υποχρεωτική πληρωμή με ηλεκτρονικά μέσα για συναλλαγές πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο, αναμφισβήτητα δημιουργούν νέες συνθήκες στην ελληνική αγορά -κυρίως στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων ή ελεύθερων επαγγελματιών και καταναλωτών.

Οι τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν στην εξυπηρέτηση αυτού του μοντέλου πληρωμών θα προσανατολίζονται στην ευκολία και την ασφάλεια της χρήσης των λύσεων και την ταχύτητα εξυπηρέτησης, δεδομένης της επικείμενης αύξησης της συχνότητας και όγκου των ψηφιακών συναλλαγών. Με γνώμονα τις γενικές αυτές απαιτήσεις, οι λύσεις που θα τις υποστηρίζουν θα πρέπει να διαθέτουν τα ανάλογα ποιοτικά (ευκολία και φιλικότητα προς τον χρηστή) και ποσοτικά (ταχύτητα, εξάλειψη ανθρωπίνου σφάλματος) χαρακτηριστικά.

Αντίγονος Παπαδόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής, Cardlink: Σημαντικό να αλλάξει η κουλτούρα επιχειρήσεων και καταναλωτώνΟι εξελίξεις των τελευταίων μηνών έχουν επιταχύνει γενικότερα την ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών, τόσο στο λιανεμπόριο, όσο και στον τραπεζικό χώρο. Εμείς στην Cardlink, και σε συνεργασία με τις τράπεζες, λαμβάνουμε σε καθημερινή βάση πάρα πολλά αιτήματα από επιχειρήσεις για τοποθέτηση POS τερματικών αποδοχής καρτών, τόσο για συναλλαγές B2C, όσο και για B2B. Η διεύρυνση των νέων σημείων αποδοχής καρτών, σε συνδυασμό με την ραγδαία αύξηση των αιτημάτων για έκδοση νέων χρεωστικών καρτών στις Τράπεζες αναμένεται να βελτιώσει περαιτέρω την χρήση καρτών, η οποία σε αριθμό συναλλαγών παρουσιάζει, τουλάχιστον για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, σημαντική αύξηση της τάξεως του 100% σε σχέση με πέρυσι.

Να τονίσω πως η αύξηση προέρχεται κυρίως από κάρτες και σημεία αποδοχής που προϋπήρχαν στην αγορά. Επιπρόσθετα νέες τεχνολογίες που έχουν ήδη λανσαριστεί ή ετοιμάζονται να εμφανιστούν στην αγορά στο επόμενο χρονικό διάστημα από τράπεζες και Οργανισμούς Καρτών, όπως Mobile Payments σε φυσικό POS τερματικό και πορτοφόλια (wallets) για συναλλαγές στο διαδίκτυο, θα δώσουν ιδιαίτερη ώθηση στη ψηφιακές πληρωμές και θα βοηθήσουν στη βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή και την εξοικείωσή του με τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Είναι πολύ σημαντικό να αλλάξει η κουλτούρα των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, και αυτό θα επιτευχθεί τόσο από την εξάπλωση των σημείων αποδοχής, όσο και με κίνητρα και εξαγγελίες για ψηφιακές/ηλεκτρονικές πληρωμές που αναμένονται να υλοποιηθούν από την κυβέρνηση.

Roundtable: Οι τραπεζικοί οργανισμοί «βλέπουν» το μέλλον των συναλλαγών Ο Κώστας Στιβαρός, Senior Director, Cards & ePayments της Τράπεζας Πειραιώς, ο Αχιλλέας Σταθόπουλος, Διευθυντής Υπηρεσιών e-Business της Eurobank και ο Αλκιβιάδης Τρίγκας, Επικεφαλής Τομέα Ηλεκτρονικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας, μιλούν για τις εξελίξεις που αναμένονται στον χώρο των ψηφιακών πληρωμών.

Με δεδομένη τη ραγδαία ανάπτυξη των ψηφιακών πληρωμών, ποιες νέες τάσεις θα πρέπει να αναμένουμε να κυριαρχήσουν στο άμεσο μέλλον; Τι νέο θα δούμε στις ψηφιακές πληρωμές, τόσο σε B2B όσο και σε B2C επίπεδο;
Αχιλλέας Σταθόπουλος: Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται σημαντικές εξελίξεις στον τομέα των ηλεκτρονικών πληρωμών, καθοδηγούμενες τόσο από συνεχείς μετατοπίσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών, όσο και από τη διάθεση καινοτόμων τεχνολογιών, δημιουργώντας ένα νέο και δυναμικά εξελισσόμενο συναλλακτικό οικοσύστημα. Οι σύγχρονοι καταναλωτές επικοινωνούν, κοινωνικοποιούνται, αποφασίζουν και αγοράζουν με νέους τρόπους, δημιουργούν νέες εμπειρίες χρήσης και διαφοροποιημένες καταναλωτικές συνήθειες. Είναι συνεχώς συνδεδεμένοι, απαιτούν αμεσότητα, ταχύτητα και ευελιξία, ασφαλείς και αξιόπιστες λύσεις, με value for money, διαθέσιμες 24x7 και από το σύνολο των διεπαφών (touchpoints) που επιλέγουν την κάθε στιγμή (κινητό, social media, In store purchases, κτλ) Με άξονες την αυξανόμενη διείσδυση των έξυπνων τηλεφώνων (με αναβαθμισμένα πλέον χαρακτηριστικά - π.χ. NFC, HCE, biometrics), τη ραγδαία αύξηση της χρήσης του Mobile internet, καθώς και την ανάπτυξη ευέλικτων λύσεων στα σημεία διεπαφής, οι εξελίξεις στην τεχνολογία έρχονται να απαντήσουν στις νέες αυτές ανάγκες και προσδοκίες των καταναλωτών για άμεσες, end to end λύσεις ηλεκτρονικών πληρωμών. Όσο οι τεχνολογίες αυτές ωριμάζουν και το οικοσύστημα ισχυροποιείται, όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο εκτελούν τις συναλλαγές τους.

Κώστας Στιβαρός: Ας κάνουμε τα απλά και αυτονόητα για να ξεκινήσουμε σωστά και ας μην ψάχνουμε για νέα trends. Στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε σαν νέο trend το ότι οι καταναλωτές άρχισαν να πληρώνουν σε εμπόρους με την χρεωστική τους κάρτα (δηλ. με τα χρήματα του τραπεζικού τους λογαριασμού) όταν στον δυτικό κόσμο δεκαετίες τώρα είναι κατά μακράν ο πιο συνήθης τρόπος B2C πληρωμής στην αγορά. Όπως και οι μεταφορές χρημάτων μέσω web banking για Β2Β πληρωμές και εξόφληση τιμολογίων αντί π.χ. εκτύπωσης επιταγών.

Αλκιβιάδης Τρίγκας: Οι τράπεζες στην Ελλάδα καλούνται να επαναπροσδιορίσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες, για δύο κυρίως λόγους, αφενός την αύξηση του ανταγωνισμού διεθνώς από την είσοδο εταιρειών που προέρχονται από το χώρο της τεχνολογίας (π.χ. Google wallet, Apple Pay, Pay Pal) και αφετέρου, από την επιβολή των capital controls. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής ενίσχυσης των ψηφιακών πληρωμών ειδικά σε επίπεδο B2C, οι νέες τάσεις που θα πρέπει να αναμένουμε να κυριαρχήσουν επηρεάζονται από την αύξηση της χρήσης των έξυπνων κινητών τηλεφώνων. Εδώ αναμένουμε την ανάπτυξη εφαρμογών ψηφιακών πληρωμών για κινητά, όπως για παράδειγμα Mobile Wallets, P2P Payments κλπ. Επίσης, το μέσο πληρωμής δηλαδή χρήση κάρτας (πιστωτικής / χρεωστικής / προπληρωμένης) ή χρήση τραπεζικού λογαριασμού.

Σήμερα προφανώς η χρήση κάρτας είναι ο πιο διαδεδομένος τρόπος ψηφιακών πληρωμών (ειδικά B2C) αλλά σύντομα θα δούμε να αυξάνεται η χρήση ψηφιακών πληρωμών με χρήση τραπεζικού λογαριασμού, καθώς και την τεχνολογία που θα επικρατήσει ειδικά στις πληρωμές που διενεργούνται από κινητά τηλέφωνα (πχ. NFC, HCE κ.λπ.). Τέλος, αύξηση αναμένεται και στη χρήση B2B πληρωμών, σε συνδυασμό με B2G λύσεις που εστιάζουν σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα με χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (e-Invoicing) από τις εταιρείες και ταυτόχρονη εκκαθάριση μέσα από τα ηλεκτρονικά τραπεζικά κανάλια. Καταλυτικό ρόλο, βέβαια, για την επέκταση της χρήσης του e-Invoicing θα διαδραματίσει η χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης από το Δημόσιο Τομέα.

Αντίστοιχα, θα πρέπει να αναμένουμε εξελίξεις στον χώρο των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, ενδεχομένως με την ενίσχυση των προγραμμάτων loyalty;
Κώστας Στιβαρός: Περαιτέρω εξελίξεις θα έρθουν από την ενσωμάτωση των καρτών σε κινητά τηλέφωνα, εξέλιξη που θα αρχίσει να μειώνει σταδιακά τα πλαστικά στην αγορά. Η «κάρτα» θα είναι κάτι που θα το έχουμε πάντα μαζί μας, η πληρωμή με κάρτα σε POS δεν θα θέλει πολλή σκέψη, θα γίνεται εύκολα με το πάτημα ενός κουμπιού στο κινητό. Θα γίνουν και πιο ενδιαφέροντα τότε τα loyalty προγράμματα των καρτών, που θα πρέπει να προσαρμοστούν, καθώς κυρίως μέσω του κινητού τηλεφώνου ο κάτοχος θα απαιτεί άμεσα να ξέρει το όφελος και την ανταμοιβή του, αλλιώς δεν θα δίνει πολλή σημασία σε αυτά.

Στην Τράπεζα Πειραιώς, όλοι οι κάτοχοι κάρτας απολαμβάνουν προνόμια επιβράβευσης μέσω των προγραμμάτων πιστότητας, ενώ έχουν και τη δυνατότητα να επωφεληθούν από αποκλειστικές εκπτώσεις από έναν αυξανόμενο αριθμό εμπόρων που συμμετέχουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα προσφορών Υellowday. Το σημαντικό για μας είναι όλες τις προσφορές να τις έχουμε διαθέσιμες και στο κινητό τηλέφωνο για να τις ψάξει κανείς αυτοστιγμεί και να τις χρησιμοποιήσει «μπροστά» στον πάγκο του εμπόρου. Αυτό κάνει το mobile app «yellowday», όπως και το «winbank mycard».

Αχιλλέας Σταθόπουλος: Για τις τράπεζες, η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πληρωμών αποτελεί μονόδρομο και η δημιουργία συνεργιών με άλλους «παίκτες» του οικοσυστήματος είναι αναγκαία, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός πως στην αγορά αυτή εισέρχονται ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί, μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, παραδοσιακοί και μη (disruptors), προσπαθώντας να πάρουν μερίδιο από τη συνολική πίτα. Τα έσοδα από τις συναλλαγές αποτελεί ένα σημαντικό κίνητρο για όλους, όχι όμως και το μόνο. Τα e-Payments διασυνδέονται ολοένα και περισσότερο με υπηρεσίας προστιθέμενης αξίας, προσφέροντας στο χρήστη προσωποποιημένες υπηρεσίες (π.χ μέσω προγραμμάτων πιστότητας, ηλεκτρονικά κουπόνια, κτλ), τα οποία εντέλει βελτιώνουν την εμπειρία, αυξάνουν τη χρήση και ενισχύουν σημαντικά τα οφέλη για τους οργανισμούς (cross selling, upselling, κτλ).

Αλκιβιάδης Τρίγκας: Η σημαντική αύξηση της χρήσης και του αριθμού των συναλλαγών μέσω καρτών αναμένεται να συνεχιστεί, με παροχή και κινήτρων από το κράτος, καθώς οι πληρωμές με κάρτες θα συνεισφέρουν δραστικά στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Από την πλευρά των τραπεζών, υπάρχουν ήδη προγράμματα επιβράβευσης που πριμοδοτούν τις πληρωμές μέσω καρτών. Η Εθνική Τράπεζα, για παράδειγμα, διαθέτει το πρόγραμμα go4more, το πρώτο και μοναδικό πρόγραμμα συνολικής επιβράβευσης της σχέσης του πελάτη με την τράπεζα, όπου εκτός από τις συναλλαγές με κάρτες ή μέσω i-bank Internet Banking, επιβραβεύει περισσότερα από 30 προϊόντα, υπηρεσίες και συμπεριφορές. Παράλληλα, κατά τη διάρκεια του έτους υλοποιεί προωθητικές ενέργειες που πολλαπλασιάζουν το όφελος του πελάτη από τη χρήση της κάρτας του και όχι μόνο. 

 ΑΠΟ marketingweek 

 
Η ψηφιακή εποχή είναι γεγονός και η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να μείνει πίσω σε αυτή τη μετάβαση. 
Το project της Ευρωπαϊκής Ένωσης Digital Single Market (DSM), θέτει έναν σαφέστατο στόχο ο οποίος υπαγορεύει ότι οι ενιαίες αγορές τις ΕΕ θα γίνουν ψηφιακές, στοχεύοντας στην ενίσχυση ενός ενιαίου ψηφιακού οικονομικού τοπίου. Μετά τις επενδύσεις και το Επενδυτικό Σχέδιο για την ανάπτυξη της ΕΕ, και μετά το θέμα της Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Ένωσης, που προωθεί με εντατικούς ρυθμούς η Επιτροπή Γιούνκερ, ήρθε η σειρά της άλλης μεγάλης προτεραιότητας που έχει θέσει, αυτή της Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς. Η Ενιαία Ψηφιακή Αγορά πλεονεκτεί ως προς τη δυνατότητα που παρέχει η ψηφιακή τεχνολογία, της διασύνδεσης  ολόκληρου του Πλανήτη. Επιπλέον, είναι ο μόνος τομέας που θα καλύψει  και τις τέσσερις ελευθερίες της ενιαίας  εσωτερικής αγοράς της ΕΕ. Οι ελευθερίες αυτές, που διέπουν την ενιαία αγορά της ΕΕ θα επεκταθούν και στον ψηφιακό τομέα, δίνοντας ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας .
Με την Ενιαία Ψηφιακή Αγορά θα επιτευχθεί καλύτερη πρόσβαση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων σε ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες. Με τη μετάβαση στην Ενιαία Ψηφιακή Αγορά θα διευκολυνθεί το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο, ιδίως για τις ΜμΕ, χάρη στην εναρμόνιση των κανόνων για τις συμβάσεις και τους καταναλωτές, καθώς και σε πιο αποτελεσματικές και λιγότερο δαπανηρές υπηρεσίες παράδοσης δεμάτων. Σήμερα μόλις το 15 % των καταναλωτών πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, γεγονός που δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, τη στιγμή που τα έξοδα παράδοσης υπερβαίνουν την πραγματική τιμή του προϊόντος 
Το πρώτο Athens Digital Payments Summit πραγματεύεται όλα τα θέματα που σχετίζονται με τις μελλοντικές υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου (30 Σεπτεμβρίου) θα εξεταστούν ενδελεχώς θέματα που αφορούν τις σημαντικότατες αλλαγές που βιώνει ο κλάδος των πληρωμών της Ευρώπης, ενώ θα δοθεί και μια πιο προσεκτική ματιά στις τελευταίες νομοθετικές εξελίξεις. Επιπλέον, σημαντικά ονόματα του επιχειρηματικού, νομικού και ρυθμιστικού κλάδου θα συγκεντρωθούν και θα συζητήσουν ζητήματα που αφορούν τον κλάδο των πληρωμών.
Το Συνέδριο διοργανώνεται από την ITU (Διεθνής Ένωση Τηλεπικοινωνιών), το ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος) και την ΕΜηΠΕΕ (Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας), και τελεί υπό την αιγίδα της Αντιπροεδρίας της Κυβέρνησης και του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Υποστηρικτές του Συνεδρίου είναι η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και οι ΣΕΚΕΕ, ΣΕΠΕ, GRECA και ELTRUN. Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου, στο Cotsen Hall της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
Ειδικοί θα μοιραστούν τη γνώση που τους εξασφάλισε η μακρόχρονη εμπειρία τους, με τους συμμετέχοντες του συνεδρίου. Οι συμμετέχοντες θα λάβουν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την ανάπτυξη και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο του DSM, γεγονός που θα τους εξασφαλίσει ένα σαφές στρατηγικό πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις τους.
Το συνέδριο θα κινηθεί γύρω από τέσσερις κεντρικούς πυλώνες, οι οποίοι και διαμορφώνουν τις συνθήκες ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πληρωμών. Λιανεμπόριο, τραπεζικός κλάδος, ψηφιακό–τεχνολογικό οικοσύστημα και ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, συνιστούν μέσα από τις τοποθετήσεις διακεκριμένων ομιλητών το έδαφος για την ανάπτυξη ενός γόνιμου και ουσιαστικού διαλόγου.
Η τεχνολογική βιομηχανία με νέες λειτουργίες για digital payments 
Τα τελευταία χρόνια η τεχνολογική βιομηχανία προσπαθεί να πείσει το καταναλωτικό κοινό πως τα smartphones σύντομα θα οδηγήσουν στην εξάλειψη των παραδοσιακών πορτοφολιών, καθώς τα πάντα σχεδόν θα είναι σε ψηφιακή μορφή και το μόνο που θα χρειαζόμαστε για τις πιο απλές δραστηριότητες, όπως το να πληρώσουμε έναν λογαριασμό λόγου χάρη, θα είναι να κατεβάσουμε την ανάλογη εφαρμογή. 
Ωστόσο, η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν είναι σε θέση να εμπιστευτεί τον νέο αυτό τρόπο ζωής κι εξακολουθεί να επιλέγει μετρητά ή πιστωτικές κάρτες για να πραγματοποιήσει χρηματικές συναλλαγές. 
Το σενάριο όμως αυτό αναμένεται να αλλάξει μέσα στο 2015, καθώς τρεις κολοσσοί του τεχνολογικού κλάδου υπόσχονται πως θα δώσουν στους καταναλωτές περισσότερους λογούς να χρησιμοποιούν τα «ψηφιακά πορτοφόλια». 
Ειδικότερα, η Apple ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να προσθέσει πιστωτικές κάρτες που θα εκδίδονται στα καταστήματα, ενώ παράλληλα θα θεσπίσει και ένα πρόγραμμα επιβραβεύσεων στην πλατφόρμα ηλεκτρονικών πληρωμών της, Apple Pay. 
Η Google, την ώρα που το σύστημα των διαδικτυακών πληρωμών γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής μας, λανσάρει το δικό της σύστημα κινητών πληρωμών. Το όνομα αυτού: Android Pay. Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο επί της ουσίας δίνει στον κάθε χρήστη τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί το smartphone του σαν μέσο συναλλαγών, αντικαθιστώντας την πιστωτική ή χρεωστική κάρτα του.
Σημειώνεται ότι το Android Pay αποτελεί τον νούμερο ένα ανταγωνιστή του Apple Pay. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2017 η παγκόσμια αγορά για τη νέα υπηρεσία θα ξεπεράσει το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια, ενώ όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα επιλέγουν να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους μέσω του κινητού τους παρά μέσω καρτών. 
Το Android Pay μπορεί να χρησιμοποιηθεί με συσκευές που διαθέτουν την τεχνολογία NFC, καθώς και την έκδοση του λειτουργικού συστήματος Android KitKat 4.4+. Οι χρήστες θα μπορούν να αποθηκεύουν τις λεπτομέρειες της πιστωτικής ή άλλης κάρτας τους στο τηλέφωνό τους, η οποία και θα χρεώνεται αυτόματα κατά τη στιγμή της συναλλαγής.
Η Samsung, τέλος, υπόσχεται πως η νέα της υπηρεσία η οποία θα αφορά τα smartphone Galaxy νέας γενιάς θα είναι διαθέσιμη σε περισσότερα καταστήματα από εκείνα στα οποία διατίθεται Apple Pay και Android Pay μαζί.
Οι νέες αυτές λειτουργίες εντάσσονται στα πλαίσια έρευνας χρόνων, στα οποία η βιομηχανία έχει παλέψει για να απογειώσει τα ψηφιακά πορτοφόλια, την ώρα που ηχηρά ονόματα του κλάδου δεν έχουν καταφέρει να έλθουν σε συμφωνία ως προς τα τεχνικά πρότυπα, τα μέτρα ασφαλείας ή τους οικονομικούς όρους. 
Μερικοί εκ των μεγάλων εμπόρων του κόσμου απέρριψαν υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν από την Apple ή την Google, ισχυριζόμενοι ότι θα προτιμούσαν να χτίσουν ένα δικό τους σύστημα. Ορισμένοι ειδικοί είναι αισιόδοξοι ότι οι αλλαγές αυτές θα καταφέρουν να προσελκύσουν περισσότερους αγοραστές. 
Ωστόσο οι μεγάλες προκλήσεις δεν εκλείπουν. Για παράδειγμα, η Wal-Mart αρνήθηκε την πρόταση της Apple να εντάξει το Apple Pay στις υπηρεσίες της, διότι ανήκει στη μερίδα των εμπόρων που εργάζονται πάνω στο δικό τους σύστημα πληρωμών μέσω κινητού τηλεφώνου. 
Περί τα 16 εκατομμύρια Αμερικανοί καταναλωτές χρησιμοποίησαν το smartphone τους για να πραγματοποιήσουν αγορές της τάξης των 3,5 δισ. δολαρίων μέσα στο 2014, σύμφωνα με στοιχεία της ερευνητικής εταιρίας eMarketer. Παρά το γεγονός ότι το ποσοστό αυτό αποτελεί μόλις ένα μικρό ποσοστό των 4,3 τρισ. δολαρίων που ξοδεύτηκαν σε καταστήματα των ΗΠΑ για το
σύνολο του 2014, η ερευνητική εταιρία αναμένει ότι το εύρος των ψηφιακών πληρωμών πρόκειται να αυξηθεί στα 27,5 δισ. δολάρια μέχρι το 2016. 
Χριστίνα Τζογανάκη


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στη Νάξο, 11-13 Ιουνίου 2021 Το 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας

Το 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας με θέμα:   «Η θάλασσα στον κινηματογράφο» σε συνεργασία με την Κινηματογρα...