*Αγοράζουμε από Ελλάδα, στηρίζουμε την εργασία στην Ελλάδα * Οχι στα προϊόντα που δεν θα έχουν ξεκάθαρη την προαιρετική πλέον ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» ή κάτι ανάλογο* *
* Θαλάσσιες Natura για προστασία του Αιγαίου Το 19% του Αιγαίου θα πρέπει να κηρυχθεί «προστατευόμενη ζώνη», προκειμένου να προστατευθεί η μοναδική του βιοποικιλότητα. * *


Τετάρτη, 6 Ιουνίου 2012

Ευανθία Δήμου: Έχουμε την αποκλειστικότητα έκδοσης barcode με πρόθεμα 520

 

απο - σελφσερβις
Ουδείς άλλος εκτός από την εταιρεία GS1 Ελλάς-520 barcode Hellas, φυσικής συνέχειας του ΕΛΚΕΣΗΠ-ΕΑΝ Ελλάς, μπορεί να εγγυηθεί τη μοναδικότητα ενός κωδικού barcode με πρόθεμα 520, υποστηρίζει η κυρία Ευανθία Δήμου-Γεωργακοπούλου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Eίναι θεμιτό, υποστηρίζει η κ. Ευανθία Δήμου, να υπάρχουν δύο φορείς κωδικοποίησης barcode σε μια εθνική αγορά. Γιατί; «Είναι απλό» εξηγεί «όπου υπάρχει συναγωνισμός, δεν υπάρχει επανάπαυση. Η σύγκριση είναι αυτή που δημιουργεί τον καλύτερο. Αντίθετα, το μονοπώλιο στην οποιαδήποτε παροχή οδηγεί στη χειραγώγηση και στην απώλεια του μέτρου. Κι αυτό στην
περίπτωση των υπηρεσιών κωδικοποίησης δεν ωφελεί κανέναν ή, κυριολεκτικά μιλώντας, τη συντριπτική πλειονότητα των χρηστών, που δεν ελέγχουν τη διοίκηση του μονοπωλίου διαχείρισης αυτής της τεχνικής υπηρεσίας...».

σελφ σέρβις: Εννοείτε, συνεπώς, ότι σε έναν φορέα τεχνικών υπηρεσιών, όπως οι υπηρεσίες κωδικοποίησης, η διαχείριση είναι προτιμότερο να γίνεται από παράγοντες ανεπηρέαστους από τα ιδιαίτερα συμφέροντα μεμονωμένων χρηστών, από τη στιγμή που οι χρήστες είναι ανταγωνιστές μεταξύ τους.

Ευανθία Δήμου:
Σε αμιγώς τεχνικά θέματα, όπως η κωδικοποίηση, η ανεξάρτητη τεχνοκρατική προσέγγιση είναι προτιμότερη από την οποιαδήποτε εμπλοκή συμφερόντων. Το να κάνει κάποιος ένα έργο, αμέτοχος προς τις λογικές εξισορρόπησης μεταξύ αντικρουόμενων συμφερόντων, είναι εγγύηση ότι τα δικαιώματα όσων απολαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτού του έργου ουδέποτε θα παραβιαστούν.

Το ενδιαφέρον της αγοράς
σελφ σέρβις: Η αγορά γνωρίζει πώς συμβαίνει εδώ και μερικούς μήνες να υπάρχουν δύο φορείς κωδικοποίησης κατά τα πρότυπα του ISO; Εσείς ως GS1 Ελλάς –το παλιό ΕΛΚΕΣΗΠ, όπως σας γνωρίσαμε από τα μέσα της δεκαετίας του ’80– εξακολουθείτε να συνεργάζεστε με φορείς όπως η ακαδημαϊκή κοινότητα και οι επιχειρηματικοί σύνδεσμοι ή η πόλωση μεταξύ των δύο φορέων κωδικοποίησης έχει περάσει πλέον και στους φορείς με τους οποίους συνεργάζονται;

Ευανθία Δήμου:
Ούτε οι επιχειρήσεις ούτε οι εκάστοτε φορείς έχουν διάθεση πόλωσης. Στην πλειονότητά τους οι χρήστες του barcode ούτε έχουν άποψη για το θέμα, ούτε καν θέλουν σε τελική ανάλυση να έχουν. Είναι τόσο φορτωμένοι με τα δικά τους προβλήματα, ειδικά την τελευταία δραματική για την οικονομία μας διετία, που τους ενδιαφέρει μόνο η αξιοπιστία και η ταχύτητα της κωδικοποίησης ενός εκάστου προϊόντος, ώστε τα προϊόντα τους να περάσουν ανεμπόδιστα στη σφαίρα διανομής.

Γι’ αυτό, άλλωστε, οι σχετικές διαδικασίες απόδοσης κωδικών οφείλουμε να είναι γρήγορες και απλές – εντός της ημέρας να ολοκληρώνονται. Ο κόσμος αρνείται την επιβάρυνση με πληροφορίες που είναι ξένες με τη δουλειά του. Ανέκαθεν έτσι συνέβαινε – πολύ περισσότερο σήμερα.

Στα 27 χρόνια που δραστηριοποιούμαστε, πάντα συνεργαζόμαστε όχι μόνο με ακαδημαϊκούς φορείς ή επιχειρηματικούς συνδέσμους, αλλά με πλήθος δημόσιων φορέων που είναι, άλλωστε, και συνδρομητές μας, όπως το ΙΚΑ ή ο ΕΟΦ, με τον οποίο, μάλιστα, αναπτύξαμε πρόσφατα συγκεκριμένες εφαρμογές barcode για τα συνταγολόγια. Είναι γνωστό, επίσης, ότι έχουμε λάβει μέρος στη σχετική με την κωδικοποίηση εκπαίδευση φοιτητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, παρέχοντας διδακτικό υλικό που συμπεριλαμβάνεται σήμερα στην ύλη αρκετών σχολών.

Γενικά, ο οποιοσδήποτε χρειάζεται είτε ενημέρωση είτε εκπαίδευση σχετική με την κωδικοποίηση απευθύνεται σ’εμάς κι εμείς του την παρέχουμε. Αυτή είναι η αποστολή μας, για την οποία δεν είμαστε εμείς αυτοί που ζητούν την αποκλειστικότητα...
 Ουδείς άλλος μπορεί να το εγγυηθεί
σελφ σέρβις: Τελικά ποιος έχει την αποκλειστικότητα στη διαχείριση του κωδικού 520;

Ευανθία Δήμου:
Ο δημιουργός της κωδικοποίησης με 520. Το πρόθεμα 520 του barcode το διαχειριζόμαστε από το 1985, δηλαδή από τη χρονιά που άρχισαν να μπαίνουν οι κωδικοί European Article Number (ΕΑΝ) στη ζωή της ελληνικής αγοράς. Η αρχή έγινε στο πλαίσιο μιας επείγουσας ανάγκης κωδικοποίησης των υπό εξαγωγή ελληνικών προϊόντων, την οποία αναλάβαμε εσπευσμένα, και μαζί με αυτήν τη συνολική ευθύνη της εφαρμογής ενός συστήματος κωδικοποίησης στη χώρα, με την επωνυμία Ελληνικό Κέντρο Σήμανσης Προϊόντων (ΕΛΚΕΣΗΠ)-ΕΑΝ Ελλάς.

Έτυχε τότε να είναι διαθέσιμο το πρόθεμα 520 κι αυτό χρησιμοποιήθηκε, προκειμένου στο εξής να χαρακτηρίζει την κωδικοποίηση που γίνεται στην Ελλάδα, όπως όντως συμβαίνει. Στην τράπεζα κωδικών με πρόθεμα 520 που δημιουργήσαμε προ 27ετίας, ταυτόχρονα με την ίδρυσή μας, περιλαμβάνεται μέχρι σήμερα το ιστορικό των προϊόντων άνω των 12.000 επιχειρήσεων. Αρκετές απ’ αυτές έχουν κλείσει, δημιουργήθηκαν άλλες, κωδικοί που σήμαιναν προϊόντα τα οποία έχουν εκλείψει πολλά χρόνια πριν σημαίνουν άλλα προϊόντα σήμερα κ.ο.κ.

Με άλλα λόγια, ως η φυσική συνέχεια του ΕΛΚΕΣΗΠ, είμαστε οι δημιουργοί και διαχειριστές αυτής της τράπεζας κωδικών, επομένως εξ αντικειμένου είμαστε και οι μοναδικοί εκδότες κωδικών με πρόθεμα 520. Ουδείς άλλος εκτός από εμάς μπορεί να εγγυηθεί τη μοναδικότητα ενός κωδικού με πρόθεμα 520!

Στοιχείο μάρκετινγκ το 520
σελφ σέρβις: Πόσο συμβάλλει το πρόθεμα 520 στην προώθηση της ελληνικότητας των προϊόντων, εφόσον η ύπαρξή του δεν πιστοποιεί την εθνικότητα της παραγωγής, αλλά της κωδικοποίησης μόνο;

Ευανθία Δήμου:
Έχετε δίκιο, αλλά συμβαίνει στο 97% των εγχωρίως παραγόμενων προϊόντων να έχουν δοθεί οι κωδικοί μας. Κι αυτό είναι ο κανόνας σε όλο τον κόσμο. Σκεφτείτε ότι Κινέζοι, που συνεργάζονται με συνδρομητές μας, εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων στην Κίνα, ζητούν κωδικοποίηση αποκλειστικά με πρόθεμα 520, πράγμα που απηχεί την πεποίθηση του παγκόσμιου καταναλωτή για την εθνική ταυτότητα του οποιουδήποτε προϊόντος έχει πρόθεμα 520 στον barcode του.

Αλλά και στο πεδίο της εγχώριας αγοράς, ιδιαίτερα σε τούτη τη συγκυρία που η ενίσχυση των προϊόντων της ελληνικής παραγωγής έχει προσλάβει ισχυρή κοινωνική σημασία, το πρόθεμα 520 στον barcode ασφαλώς συμβάλλει στην προώθησή τους. Η ύπαρξή του έχει γίνει στοιχείο του μάρκετινγκ των προϊόντων. Τα ελληνικά προϊόντα κατά συντριπτική πλειονότητα τα βρίσκει κανείς με barcode που ξεκινά με 520.

Δεν αρκεί η επίκληση μιας δυνατότητας
σελφ σέρβις: Ναι, αλλά τη δυνατότητα έκδοσής του την επικαλείται και το σωματείο GS1 Association Greece – μιλώ για τα προθέματα 520 και 521, σύμφωνα με τις επίσημες αναφορές του.

Ευανθία Δήμου:
Σωστά το είπατε, «το επικαλείται»! Άλλο, όμως, το επικαλούμαι και άλλο το δύναμαι – άλλωστε δεν το επιχειρεί, γιατί είναι και τεχνικά και θεσμικά αδύνατον όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά στον κόσμο όλο! Επομένως, όποιος του απευθύνεται για κωδικοποίηση με πρόθεμα 520, είτε πείθεται εντέλει να λάβει κωδικό 521 –πράγμα καθ’ όλα θεμιτό– είτε συνειδητοποιεί ότι η επιθυμία του μπορεί να εκπληρωθεί μόνο από εμάς.

σελφ σέρβις: Ωστόσο, το GS1 Association Greece επικαλείται την αποκλειστικότητα της αναγνώρισης από τον διεθνή οργανισμό GS1 AISBL, που εδρεύει στις Βρυξέλλες.

Ευανθία Δήμου:
Σύμφωνοι, αλλά και πάλι για επίκληση πρόκειται. Γιατί οι προδιαγραφές κωδικοποίησης είναι ανοικτές ISO προδιαγραφές. Συνεπώς, η καθιέρωση και η εφαρμογή τους δεν επιδέχεται αποκλειστικότητες, ούτε η σχετική γνώση των εργαλείων είναι αποκλειστική.

Πέραν αυτού, όμως, είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα να λες «είμαι ο μόνος εξουσιοδοτημένος φορέας να εκπροσωπώ στην Ελλάδα τον σύνδεσμο GS1 AISBL του Βελγίου», πράγμα που –στον βαθμό που χρειαστεί κάπου μια τέτοια εκπροσώπηση– δεν το αρνείται κανείς, από το να ισχυρίζεσαι ότι «δικαιούμαι να εκδίδω κωδικούς barcode με πρόθεμα 520», πράγμα από κάθε άποψη ανυπόστατο και παραπλανητικό. Αλλά ας μην επιμείνουμε σε θέματα η δικαιοδοσία της επίλυσης των οποίων είναι θεσμική – κι εννοώ δικαστική.Ζήτημα προσφοράς και ζήτησης.

σελφ σέρβις: Εννοείτε ότι, εφόσον είστε γνώστης των προδιαγραφών και των εργαλείων κωδικοποίησης, έχετε και την επιλογή της διάθεσης των υπηρεσιών κωδικοποίησης;

Ευανθία Δήμου:
Δεν τίθεται θέμα επιλογής, αλλά προσφοράς και ζήτησης. Για παράδειγμα, είναι κάποιες τεχνολογίες, όπως τα RFID, στις οποίες η ελληνική αγορά δεν έχει ακόμα ζήτηση. Το κόστος τους, βλέπετε, είναι αρκετά υψηλό και δεν είναι εποχή να επωμίζεται κανείς τέτοια κόστη. Είναι και θέμα νοοτροπίας: οι μικρομεσαίες στη μεγάλη πλειονότητά τους ελληνικές επιχειρήσεις δεν εφαρμόζουν ποτέ μια καινοτομία πριν την ωρίμανσή της ή πριν αποδείξει την αξία της. Ιστορικά στην Ελλάδα διαπιστώνεται μια καθυστέρηση φάσης, σε σχέση με άλλες πιο επιθετικές αγορές.

Αντίθετα, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας για χειρισμούς με βάση εθνικά συμφέροντα της αγοράς μας, εμείς πρώτοι σε όλο τον κόσμο καθιερώσαμε την απόδοση των κωδικών στους χρήστες όχι ως «πακέτο», αλλά ως κωδικούς ανά είδος προϊόντος, με κόστος, φυσικά, πολύ μικρότερο προς όφελος του χρήστη.

Αυτό ικανοποιούσε μια ανάγκη της μικρομεσαίας ελληνικής επιχείρησης, που δεν ήθελε να φορτώνεται το κόστος μιας ολόκληρης σειράς κωδικών, τους οποίους δεν θα χρησιμοποιούσε ποτέ, αλλά χρειαζόταν μόνο δυο-τρεις κωδικούς για τη σήμανση ισάριθμων προϊόντων της ανά είδος –πιθανώς εποχικό κιόλας, π.χ. «βαφές πασχαλινών αυγών».

Επομένως, η αποστολή ενός φορέα κωδικοποίησης είναι να βρίσκει λύσεις, ανάλογες με τις ιδιομορφίες της ζήτησης που ικανοποιεί και σε αυτόν τον τομέα, άλλωστε, κρίνεται η επάρκειά του.

Πρωθύστερο σχήμα
σελφ σέρβις: Το πλαίσιο της αντιδικίας, όπως το είπατε προηγουμένως, δεν αφορά κανέναν από τους χρήστες του συστήματος. Ωστόσο, ο GS1 AISBL και οι παγκόσμιες επιλογές του είναι μια πραγματικότητα. Πώς φτάσαμε σε αυτήν και πού εδράζεται η διαφοροποίησή σας;

Ευανθία Δήμου:
Από το 1973 η εταιρεία Distribution Codes Inc. ξεκίνησε να δίνει κωδικούς barcode στην αγορά των ΗΠΑ μέχρι και το 1978, οπότε αυτό το έργο συνέχισε το μετέπειτα UCC μέχρι σήμερα. Στον ευρωπαϊκό χώρο το σύστημα κωδικοποίησης με barcode ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’70.



Όπως σας είπα, ο πρώτος κωδικός ΕΑΝ δόθηκε στην Ελλάδα το 1985 από εμάς, επί τη βάσει της συγκρότησής μας και της αναγνώρισής μας από την αγορά ως φορέα κωδικοποίησης. Τότε δεν ετίθετο θέμα έγκρισης ή μη ενός φορέα, που είχε την πρωτοβουλία να εφαρμόσει το σύστημα barcode σε μια εθνική αγορά και δήλωνε την πρόθεσή του να εκπροσωπεί τα συμφέροντά του συμμετέχοντας στον σχετικό σύνδεσμο.


Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2000 ουδέποτε ετέθη ζήτημα διοικητικών εξαρτήσεων των ανεξάρτητων κι όχι «εξουσιοδοτημένων» παρόχων υπηρεσιών από μία «υπερεθνική αρχή», ακριβώς διότι οι σχέσεις των φορέων κωδικοποίησης με τον σύνδεσμό τους δεν υπόκειτο και δεν μπορούν να υπόκεινται σε διοικητικού χαρακτήρα δομές. Όμως, το 2005 «ενοποιήθηκαν» ο κωδικοποιητής των ΗΠΑ με τον ευρωπαϊκό σύνδεσμο –μια «ενοποίηση» περίεργη–, οπότε για πρώτη φορά εκδηλώθηκε η πρόθεση διοικητικού ελέγχου και... απόκτησης «ιδιοκτησίας του συστήματος».


Έτσι, βάσει πλέον ενός καταστατικού που τροποποιήθηκε το 2006, οι νεοεισερχόμενοι στο σύστημα γίνονται δεκτοί, εάν και εφόσον συμφωνήσουν από άποψη δομής με τις καταστατικές αρχές του GS1 AISBL και «υπογράψουν» δήθεν παραχώρηση δικαιωμάτων από τον «ιδιοκτήτη». Πράγματι, αυτό συνέβη λ.χ. με τον φορέα της Αλβανίας, που δημιουργήθηκε το 2009, όπως και με το αντίστοιχο ελληνικό σωματείο που δημιουργήθηκε πρόσφατα.


Παρακάμπτοντας την κριτική αποτίμηση της ουσίας στην, ελεγχόμενη πλέον, διάρθρωση του GS1 AISBL, δεν μπορώ παρά να επισημάνω, τουλάχιστον, το πρωθύστερο ότι ξαφνικά ετέθη ζήτημα να πληρούμε τις προϋποθέσεις μιας ταυτότητας, την οποία είχαμε, στο μεταξύ, διαμορφωμένη δεκαετίες πριν καν διαμορφωθεί... η νέα ταυτότητα του GS1 AISBL!


Ήταν, τάχα, λογικό να αποποιηθούμε μια δουλειά δεκαετιών, η οποία ούτως ή άλλως συνεχίζεται στη βάση της παγκόσμιας αποδοχής και εγκυρότητάς της, για λόγους... τίνος «υπέρτερου σκοπού»; Εν πάση περιπτώσει, τα μισά, έστω, αν ίσχυαν από αυτά που μας καταλογίζουν ορισμένοι, καν δεν θα συζητούσαμε σήμερα. Αλλά σε τελική ανάλυση, για το ποιοι είμαστε το καλύτερο επιχείρημα είναι οι 4.800 συνδρομητές μας.


σελφ σέρβις: Υπάρχει η εμπειρία εθνικών αγορών με δύο προθέματα κωδικού barcode;

Ευανθία Δήμου:
Βεβαίως, αλλά κυρίως σε μεγάλες οικονομίες όπως η γερμανική, η γαλλική, η ιαπωνική κ.ά. Δηλαδή, τέτοιες εμπειρίες υπάρχουν όταν η ανάγκη κωδικοποίησης προϊόντων είναι μεγάλη, λόγω μεγάλης παραγωγής. Όμως υπάρχουν και τα περίεργα, όπως π.χ. η περίπτωση της Φιλανδίας, που χρησιμοποιεί δεκαπλάσιας χωρητικότητας προθέματα από την Ελλάδα, χωρίς αυτό να δικαιολογείται ούτε από το μέγεθός της ούτε από την οικονομία της, αλλά απλώς γιατί έτσι ξεκίνησαν εκεί τα πράγματα.
σελφ σερβις 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...