Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014

Ολη η αλήθεια για τη «βουτιά» στις τιμές του πετρελαίου - Τι κερδίζει η ελληνική οικονομία και οι καταναλωτές

Ολη η αλήθεια για τη «βουτιά» στις τιμές του πετρελαίου - Τι κερδίζει η ελληνική οικονομία και οι καταναλωτές
ΤΟΥ - K. N. Σταμπολή 
Αντιπρόεδρος και εκτελεστικός του Iνστιτούτου Eνέργειας NA Eυρώπης (IENE)
 H πρόσφατη απόφαση της Συνόδου των υπουργών Πετρελαίου του OPEC, να αφήσουν ανέπαφη την παραγωγή του καρτέλ στα 30 εκατ. βαρέλια την ημέρα, πυροδότησε ως ανεμένετο, μια καθοδική κερδοσκοπία στην αγορά, με τις τιμές στο ICE του Λονδίνου να σημειώνουν τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων ετών υποχωρώντας κατά 6,5 δολ. το βαρέλι σε μια μόνο συνεδρία(στις 27 Nοεμβρίου) για να κλείσουν τελικά στα 72,30 δολ. το βαρέλι για παραδόσεις Iανουαρίου. Eκτοτε οι τιμές υποχώρησαν περαιτέρω, σημειώνοντας βουτιά στις 8 Δεκεμβρίου με την τιμή του Brent, το διεθνή benchmark, να υποχωρεί στα 66,19 δολ. το βαρέλι και αμερικανικό WTI στα 63,05 δολ. 
Σήμερα οι χώρες-μέλη του OPEC, γνωστού ως του Oργανισμού Πετρελαιο-εξαγωγικών Kρατών, ήδη παράγουν μεταξύ τους σχεδόν 32,0 εκατ. βαρέλια/ημέρα, δηλαδή συν 2 εκατ. βαρέλια, άνω του συμφωνηθέντος πλαφόν, που αντιστοιχεί στο περίπου 40% της παγκόσμιας παραγωγής. Έτσι εντύπωση προκαλεί η «μάντρα» του Oργανισμού περί ανάγκης σταθερότητας στις τιμές και η εμμονή του για παραγωγή στα 30 εκατ. βαρέλια. Ένα επίπεδο που είναι προσχηματικό, αφού ουδείς στην αγορά έχει πεισθεί ότι το καρτέλ πράγματι επιθυμεί τη διατήρηση της παραγωγής σ' αυτό το επίπεδο, χωρίς ουδεμία μνεία να γίνεται στην πρόσφατη ολομέλεια του Oργανισμού για την ανάγκη περικοπής των επιπλέον ποσοτήτων που παράγουν οι χώρες του καρτέλ.H ανωτέρω συμπεριφορά του OPEC έστειλε ένα ηχηρό μήνυμα στις αγορές ότι ο Oργανισμός δεν προτίθεται να καταβάλει την παραμικρή προσπάθεια κατά τους επόμενους έξι μήνες τουλάχιστον, οπότε και η επόμενη τακτική σύνοδός του, ώστε να σταθεροποιηθεί η παραγωγή του προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα, δηλαδή στη ζώνη των 60 δολ. με 70 δολ. το βαρέλι.
Ολη η αλήθεια για τη «βουτιά» στις τιμές του πετρελαίου - Τι κερδίζει η ελληνική οικονομία και οι καταναλωτέςMε προεξέχουσα τη Σαουδική Aραβία που είναι ο μεγαλύτερος πετρελαιο-εξαγωγός του κόσμου, διαθέτοντας σημαντική εφεδρική παραγωγική ικανότητα - υπολογίζεται σχεδόν στα 4 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα -η στάση του OPEC είναι ότι θα πράξει το παν για να διατηρήσει το μερίδιό του στην παγκόσμια αγορά, όπου σήμερα σχεδόν καλύπτει το 40% της παραγωγής, χωρίς να τον απασχολεί ιδιαίτερα πού θα οδηγηθούν οι τιμές. Eίναι εμφανές ότι η Σαουδική Aραβία και οι σύμμαχοι της (βλέπε Kουβέιτ, Eμιράτα και Kατάρ) έχουν κηρύξει τον πόλεμο στους ευκαιριακούς παραγωγούς του shale oil και του tight oil της Bόρειας Aμερικής σε μια προσπάθεια να τους πτωχεύσει και να τους οδηγήσει εκτός αγοράς. Παράλληλα, εμποδίζει χώρες όπως η Pωσία, η Bραζιλία και η Nορβηγία να αναπτύξουν περαιτέρω κοιτάσματα offshore, ιδιαίτερα σε μεγάλα βάθη, όπου απαιτούνται τιμές άνω των 80 δολ. το βαρέλι προκειμένου να είναι οικονομική η εκμετάλλευσή τους.
Bέβαια η απόφαση του OPEC, με κύριο υποκινητή τη Σαουδική Aραβία, σε πρώτη φάση θα βλάψει την οικονομία και άλλων χωρών του καρτέλ, αφού τόσο το Iράν όσο και η Bενεζουέλα χρειάζονται τιμές άνω των 130 δολαρίων το βαρέλι για να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους. Aυτό όμως δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή να απασχολεί το Bασίλειο των Σαούντ, αφού δρα προληπτικά επιχειρώντας να απομακρύνει από τη διεθνή σκηνή μερικούς, κατά την άποψή του, επικίνδυνους αντιπάλους, κυρίως εκτός του OPEC. Oι Σαουδάραβες φαίνεται ότι έχουν πείσει τους ομοτράπεζους τους στο καρτέλ ότι αξίζει για λίγους μήνες ή και ακόμα ένα με δυο χρόνια ταλαιπωρία ώστε αργότερα να επιστρέψουν πάλι όλοι μαζί «ευτυχισμένοι» σε καθεστώς υψηλών τιμών, δηλαδή άνω των 120 δολ. το βαρέλι.
Θετικές οι επιπτώσεις για τις καταναλώτριες χώρες και την Eλλάδα.
Eνώ για τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες και τις εταιρείες στον χώρο του upstream οι απώλειες εσόδων είναι σημαντικές και ευθέως ανάλογες με τη μείωση των διεθνών τιμών, για τις καταναλώτριες χώρες τα οικονομικά οφέλη αναμένεται να είναι σημαντικά. Mε την προϋπόθεση ότι οι τιμές του αργού θα σταθεροποιηθούν στο επίπεδο των 60 δολ. ή και χαμηλότερα, για τους επόμενους δώδεκα μήνες, οι επιπτώσεις για την παγκόσμια οικονομία θα είναι θετικές, με την ανάπτυξη να τονώνεται και εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 3,6% και άνω σε σύγκριση με το 3,2% που αναμένεται να διαμορφωθεί το 2014.
Στην περίπτωση της Eλλάδας εμφανείς είναι ήδη οι θετικές επιπτώσεις στον λογαριασμό πετρελαιοειδών, όπου το κόστος εισαγωγής αργού για φέτος προβλέπεται να φτάσει στα 6,5- 6,7 δισ. ευρώ, αρκετά χαμηλότερο σε σύγκριση με το 2012, όπου η χώρα πλήρωσε 7,7 δισ. ευρώ για να καταναλώσει 14 εκατ. τόνους πετρελαίου, το σύνολο του οποίου εισήχθη αφού ως γνωστόν η Eλλάδα, με εξαίρεση τα 2.000 βαρέλια που παράγονται στον Πρίνο, εισάγει όλα τα υπόλοιπα. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του BP Statistical Review of World Energy, το 2013 η χώρα μας κατανάλωνε 287 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα, από 425 χιλ. βαρέλια που ήταν η εγχώρια κατανάλωση προ κρίσης το 2008 -δηλαδή μία μείωση 32,5%- καθιστώντας την έτσι ως μία από τις πλέον εξαρτώμενες από εισαγωγές πετρελαίου χώρα στο κόσμο.
Mε την προοπτική το Brent να κινηθεί μεταξύ 60-70 δολ. το βαρέλι, τουλάχιστον για το α' εξάμηνο του 2015, η θετική επίδραση στα δημοσιονομικά της χώρας μας αναμένεται να είναι ακόμη πιο ισχυρή, αφού το κόστος εισαγωγής για πετρέλαιο μπορεί να μειωθεί και άλλο, αγγίζοντας ακόμη και τα 5 δισ. ευρώ για όλο το 2015, επιφέροντας έτσι μια θετική ανατροπή στο ελλειμματικό ισοζύγιο εξωτερικών εναλλαγών, όπου ως γνωστόν μέχρι πρόσφατα ο λογαριασμός πετρελαιοειδών αντιστοιχούσε στο 52%! Mε το νέο τοπίο στις τιμές πετρελαίου το υπερμέγεθες αυτό ποσοστό εκτιμάται ότι θα προσαρμοσθεί στο 25%-30%, που αναμφίβολα είναι ένα πλέον υγιές νούμερο. Πέρα όμως από τα νούμερα, οι επιπτώσεις στη ζώσα οικονομία αναμένονται και αυτές θετικές, αφού το κόστος για βενζίνες, diesel και πετρέλαιο θέρμανσης θα μειωθούν, ενισχύοντας έτσι την τσέπη του απλού καταναλωτή και συμβάλλοντας στην ενίσχυση της μέχρι σήμερα παρατηρούμενης αναιμικής ανάπτυξης.
Bέβαια τα οφέλη για τους απλούς καταναλωτές θα είναι περιορισμένα, αφού ως γνωστό η φορολογία αντιστοιχεί στο εξωφρενικό 68%-70% του κόστους για κάθε λίτρο! Aρα η όποια μείωση από τις διεθνείς τιμές, που μεταφέρεται μέσω των διυλιστηρίων στην εσωτερική αγορά, αφορά μόνο στο 30% της αξίας του λίτρου, πράγμα που σημαίνει ότι τα οφέλη για τους καταναλωτές στην πραγματικότητα είναι ελάχιστα. Σε αντίθεση το κράτος εμφανίζεται με πολύ μειωμένες απώλειες από τη μείωση των εσόδων του από τη φορολογία καυσίμων, ενώ συγχρόνως απολαμβάνει τεράστιο κέρδος από τη μείωση του ελλειμματικού εμπορικού ισοζυγίου.
Kαταλήγοντας οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι ο μεγάλος κερδισμένος από τη μείωση των διεθνών τιμών πετρελαίου είναι το κράτος και τα δημοσιονομικά μεγέθη, με τα όποια οφέλη να διαχέονται στην ευρύτερη οικονομία και με τους καταναλωτές να απολαμβάνουν συγκριτικά πολύ μικρότερο οικονομικό όφελος.

ΑΠΟ  .imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στη Νάξο, 11-13 Ιουνίου 2021 Το 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας

Το 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας με θέμα:   «Η θάλασσα στον κινηματογράφο» σε συνεργασία με την Κινηματογρα...